Palmblad distans bryter elevers isolering

På Palmbladsskolan kan nu elever som av medicinska, psykiska eller sociala skäl inte går i sin skola få distansundervisning som särskilt stöd. Den 9 oktober var det dags för invigning och att visa upp hur distansundervisningen fungerar i praktiken.

Stefan Lucas, biträdande rektor och Ulrika Mattsson, rektor, på Palmbladsskolan.
Stefan Lucas, biträdande rektor. och Ulrika Mattsson, rektor, på Palmbladsskolan.

Skolan är tillsammans med Montessoriskolan Elyseum i Göteborg först ut i landet med att få tillstånd av Skolverket att bedriva distansundervisning. Palmblad distans startade 26 augusti i år och tar emot elever från landets alla kommuner.

- Vi har upplevt ett stort behov av stöd för de här eleverna. Skolan har svårt att nå dem och det finns en risk att eleven halkar efter både i skolarbetet och socialt. Isoleringen i sig kan vara nog så jobbig, de behöver hjälp att bryta den men också få med sig de kunskaper de behöver, säger Ulrika Mattsson, rektor på Palmbladsskolan.

- Vi har anställt pedagoger för den här undervisningsformen. I dag har vi 12 elever som får distansundervisning och det är fler på ingång. I ett första skede har vi kapacitet att ta emot 30 elever från hela landet.  Varje elev har ett individuellt schema. Fjärrundervisning varvas med hemuppgifter som eleven löser på egen hand. Målet är att eleven ska komma tillbaka till undervisning i skolan och vi har redan flera elever som nu deltar i ett ämne i sin skola, säger Stefan Lucas, biträdande rektor på Palmbladsskolan.

Pedagoger Palmblad distans_400.jpg

Catharina Bergström, Simon Pettersson och Emma Eriksson Tall är pedagoger på Palmblad distans.

Pedagogerna Simon Pettersson, Emma Eriksson Tall och Catharina Bergström demonstrerade hur undervisningen fungerar i praktiken med datorer och skärmar med speciella funktioner i skolans egen studio och hur det ser ut på elevens dator hemma. Simon visade hur han kan markera text med olika färger och göra understrykningar på skärmen för att underlätta i dialogen med eleven.

- Det här ger eleverna så mycket mer än bara kunskaper, de får vara med i ett sammanhang. Det är förstås en utmaning att inte vara i samma rum som eleven. En del elever väljer att inte synas och då kan jag inte läsa av kroppsspråket, säger Catharina Bergström.

Eva Christierning inviger Palmblad distans_400.jpg

Eva Christiernin (s), utbildningsnämndens ordförande, klipper bandet och inviger Palmblad distans tillsammans med Ulrika Mattsson, rektor, och Stefan Lucas, biträdande rektor.

Fakta Palmblad distans:

• I oktober 2023 fick Palmbladsskolan tillstånd av Skolinspektionen att bedriva distansundervisning.

• Distansundervisning på Palmblad distans är till för elever i årskurs 7–9 som inte kan delta i ordinarie undervisning på grund av dokumenterad medicinsk, psykisk eller social problematik och andra möjligheter till särskilt stöd är utredda.

• Grundskoleelever i årskurs 7-9 i kommunala och fristående skolor från hela landet kan söka till Palmblad distans genom sin rektor.

• Distansundervisningen omfattar 12 skolämnen: svenska, svenska som andraspråk, engelska, matematik, biologi, fysik, kemi, geografi, historia, religionskunskap, samhällskunskap samt teknik. Vissa praktiska moment i ämnena fysik, kemi, biologi och teknik genomförs med lärare och elev tillsammans i samma rum, antingen på hemskolan eller på Palmbladsskolan.

• Rektorn på elevens ordinarie skola beslutar om distansundervisning är ett bra stöd för eleven. Elevens vårdnadshavare måste ge sitt medgivande.

• Det är rektorn på elevens skola som ansöker om distansundervisning för elevens räkning.

• Beslutet omprövas efter varje halvår, eleven har då möjlighet att återgå till undervisning i sin ordinarie skola.

• I dagsläget studerar 12 elever på Palmblad distans.

• Den lärarledda fjärrundervisningen genomförs via teamsmöten, där eleverna får genomgångar och individuella uppgifter. Genomgångarna kan komma att spelas in och eleverna har då möjlighet att titta på detta i efterhand. Eleverna har också distansundervisning där uppgifter genomförs på egen hand.

• Lärarna har tillgång till en studio där de kan spela in genomgångar och bedriva fjärrundervisning.

• Målet med distansundervisningen är att eleverna på sikt ska komma tillbaka till undervisning i skolan.