Uppsala kommun delar ut sex pedagogiska priser varje år. Det är kollegor till pedagoger och skolledare, elever och vårdnadshavare som skickar in nomineringar. Priserna kan gå till pedagoger och skolledare i både kommunala och fristående skolor. Läs mer om de pedagogiska priserna.
Skapar en trygg lärmiljö
Åsa Johansson är utbildad sjuksköterska och har arbetat som yrkeslärare i drygt 20 år. Åsa undervisar på vård-och omsorgsprogrammet på Lundellska skolan och är också förstelärare, och jobbar för att både synliggöra och öka attraktionskraften för yrkesprogram på gymnasiet. Eleverna som nominerat Åsa tycker att hon skapar en trygg lärmiljö som främjar samarbete. De tycker också att hon stärker deras självförtroende och självkänsla och hjälper dem att nå sin fulla potential.
Åsa Johansson blir glatt överraskad när hon och eleverna i årskurs 1 på vård- och omsorgsprogrammet får besök i klassrummet under sista lektionen för dagen. Rektor Stefan Nyhem kommer in tillsammans med Karin Eriksson Johansson, verksamhetsutvecklare inom kommunala gymnasieskolan, som delar ut blommor och Dima Sarsour, gymnasieutskottets ordförande (S), som läser upp elevernas nomineringar som ligger till grund för priset.
Hur känns det att vinna pedagogiska priset?
– Avslutningen på dagen blev annorlunda än vad jag hade väntat mig. Det känns jätteroligt! Jag har varit lärare i över 20 år nu och det är ett utmanande, men väldigt roligt jobb. Att vinna priset är en fin uppskattning av dem jag är till för – eleverna, säger Åsa Johansson.
Det var många fina ord från eleverna i din nominering. Berätta vad som driver dig i ditt arbete!
– Det är en extra vinst att jag som yrkeslärare får använda mina tidigare erfarenheter som sjuksköterska. Jag tycker också att det är väldigt roligt att involvera eleverna och ha en dialog med dem. Jag försöker att locka fram deras tidigare erfarenheter för att få dem att förstå vad det innebär att möta till exempel sjuka människor när de kommer ut på praktik, säger Åsa.
Hon berättar att eleverna särskilt uppskattar när de har lektioner i metodrummet. Ett rum där eleverna får öva praktiska moment och lättare kan koppla ihop praktik med teorin de läser.
– Våra elever mognar snabbt när de får komma ut i verkligheten och det är väldigt roligt att se hur de utvecklas under de tre åren de går här och hittar sin plats i yrkeslivet. Programmet är väldigt brett och ger högskolebehörighet och jag ser ofta att mina elever får upp ögonen för karriärvägar de inte visste fanns från början, berättar Åsa.
Ceremoni i december
I december är det en gemensam prisceremoni i samband med kommunfullmäktige, där alla sex vinnare blir uppmärksammade och får ta emot diplom.