Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Nyhet

Pedagogiska priset för lärare i grundskolan går till Emelie Hahn på Gränbyskolan

Emelie Hahn, lärare i tyska och SO på Gränbyskolan, vinner Uppsala kommuns pedagogiska pris för grundskolan 2024. Eleverna som nominerat Emelie tycker att hon uppmuntrar dem till att våga utmana sig själva och att hon ger dem modet och självförtroendet de behöver för att lyckas i skolan och livet.

Tarik Qureshi (V), grundskoleutskottets ordförande, Vinnaren Emelie Hahn, Gränbyskolan, Olof Oskarsson, verksamhetsområdeschef kommunal grundskola
Tarik Qureshi (V), grundskoleutskottets ordförande, Vinnaren Emelie Hahn, Gränbyskolan, Olof Oskarsson, verksamhetsområdeschef kommunal grundskola.

–  Jag känner mig överväldigad, hedrad och tacksam mot mina elever i min mentorsklass som tillsammans har nominerat mig till pedagogiska priset. Att de har kunnat hållit det hemligt under en längre tid är otroligt. Jag har verkligen världens bästa elever och världens bästa jobb, säger en mycket rörd Emelie Hahn när hon blir överraskad under torsdagens sista lektion.

Uppsala kommun delar ut sex pedagogiska priser varje år. Det är kollegor till pedagoger och skolledare, elever och vårdnadshavare som skickar in nomineringar. Priserna kan gå till pedagoger och skolledare i både kommunala och fristående skolor.

2024 års pedagogiska pris för grundskolan går till Emelie Hahn som är förstelärare och undervisar i tyska och SO på Gränbyskolan. Läs mer om de pedagogiska priserna.

Rungande applåder när eleverna får veta att Emelie vunnit

Emelie har mentorstid med sina elever när Gränbyskolans rektor Johanna Lindqvist knackar på och stiger in i klassrummet tillsammans med Olof Oskarsson, verksamhetsområdeschef för kommunala grundskolan, som räcker över en stor blombukett till Emelie, och Tarik Qureshi, grundskoleutskottets ordförande (V) som läser upp elevernas motiveringar som ligger till grund för priset.

Eleverna ger Emelie rungande applåder och ropar ”Du är bäst” och ”vi älskar dig Emelie” när de får höra att Emelie vunnit pedagogiska priset.

Uppmuntrar eleverna att våga utmana sig själva

I elevernas motiveringar beskriver de Emelie som en lärare som alltid är stöttande och uppmuntrande. Hon har också roliga, engagerande och intresseväckande lektioner. Emelie förklarar dessutom på ett sätt som gör att eleverna förstår, hon individanpassar undervisningen och har ett tillåtande klassrumsklimat där eleverna känner sig trygga och respekterade. Dessutom sätter Emelie upp tydliga och realistiska mål som eleverna kan nå upp till och hon stärker elevernas självförtroende både i ämnena hon undervisar i och i andra ämnen.

– Emelie har fått väldigt många och fina nomineringar från elever som uppskattar henne som lärare. Nomineringarna visar på stor uppskattning både för henne som person och för hennes skicklighet som lärare. Hon inspirerar och motiverar eleverna till att göra bra ifrån sig i skolan och stärker deras tilltro till sig själva och sin egen förmåga. Vi i grundskoleutskottet såg att Emelie var den främsta bland årets kandidater. Skickliga lärare som Emelie är otroligt viktiga för att elever i Uppsala ska kunna nå kunskapsmålen i skolan, säger Tarik Qureshi, grundskoleutskottets ordförande.

"Skapar en atmosfär där jag vill lära mig mer" 

”En engagerande lärare är som en konstnär som skapar en levande målning av kunskap och inspiration. Emelie skapar en atmosfär där jag känner mig ivrig att delta och lära mig mer.” Så skriver en av eleverna som har nominerat dig till pedagogiska priset.

Berätta hur du gör för att engagera och motivera dina elever.

– Jag bygger relationer med eleverna och låter deras frågor få ta plats i undervisningen. Jag ger också eleverna inflytande i undervisningen och utgår från deras intressen och erfarenheter. Jag tar initiativ till samarbeten och kopplar det vi gör till aktuella händelser. Sedan arbetar jag mycket med värdeskapande uppgifter och tar exempel från verkligheten.

Emelies mentorsklass är samarbetsklass till UR och Prinsparets Stiftelse. Hennes elever är även med i filmerna i det nysläppta initiativet ”Ingen ska behöva vara otrygg online”, ett samarbete mellan Prinsparets Stiftelse och Idéer för livet, där unga berättar om sina digitala liv. Emelies elever deltar också i utbyten genom bland annat eTwinning, där de samarbetar med skolor i andra länder digitalt.

– Tack vare digitala verktyg kan jag enkelt ta klassrummet ut i världen och världen in i klassrummet för att vidga elevernas vyer och bredda deras värld. Jag tycker att det är viktigt att eleverna får göra sina röster hörda i både nationella och internationella sammanhang och jag vill att de ska veta att deras röster är viktiga och spelar roll, säger Emelie Hahn.

Ceremoni i december

I december är det en gemensam prisceremoni i samband med kommunfullmäktige, där alla sex vinnare blir uppmärksammade och får ta emot diplom.