Plan för mindre buller i Uppsala

Uppsala kommun har en ny handlingsplan för att minska buller. I den åtar sig kommunen att genomföra åtgärder som minskar trafikbullret i särskilt utsatta områden. Det kommer även ges möjlighet för fler än tidigare att söka bidrag för att göra äldre fastigheter mer ljudisolerande.

En vuxen och två barn går längs stig i skogen
Uppsala kommun ska utreda vilka naturområden som riskerar nås av mer buller, och anpassa stadsplaneringen för att motverka det. Foto: Johnér

Den nya handlingsplanen mot buller antogs av kommunfullmäktige den 9 september. Handlingsplanen är ett bindande dokument för de åtgärder som kommunen ska vidta mellan 2024 och 2028 för att minska buller.

Handlingsplanen fokuserar särskilt på vägtrafiken eftersom den är den främsta källan till buller och då det är den något som kommunen har möjlighet att påverka.

Handlingsplanens främsta syfte är att minska kommuninvånarnas exponering för buller och de hälsorisker som det medför. Här är några exempel på saker som ska genomföras under perioden 2024–2028:

• Att anlägga och utvärdera en tystare vägbeläggning på en trafikerad gata där mycket folk vistas. Utvärderingen ska öka kunskapen om hur stor nytta som vägbeläggningen gör jämfört med åtgärder som till exempel hastighetsbegränsning, trafikstyrning, val av däck och annat.
  • Att erbjuda bidrag till bullerskyddsåtgärder till fastighetsägare för bostäder byggda före 1997 där ljudnivån från trafik är hög.
  • Att göra bullerskyddsåtgärder som till exempel plank eller en genomskinlig skärm för totalt fyra prioriterade skolgårdar.
  • Att utreda vilka tre naturområden som löper risk för att få en försämrad ljudmiljö. Tanken är att också ta särskild hänsyn till dessa områden i den fortsatta samhällsplaneringen.

Länk till handlingsplanen (PDF, 2 MB)