Pressmeddelande

PRESSINBJUDAN: Nya utflyktsmål invigs i Hospitalsträdgården

Två nya rekreationsområden i Hospitalsträdgården invigs nu på lördag med ponnyridning, konstpromenad och bandklippning. Den nya dagvattenparken och lekplatsen blir trevliga utflyktsmål för Uppsalaborna lagom till sommaren.

I Hospitalsträdgården invigs nya rekreationsområden.

En damm anlagts i södra Hospitalsträdgården för att ta hand om dagvattnet från gatorna i centrala Ulleråker. Dammen renar vattnet innan det släpps ut i Fyrisån. Runt dammen har kommunen byggt strandplanteringar och stenmiljöer. Denna dagvattenpark ska bli ett nytt rekreationsområde för Uppsalaborna med sittbryggor, bänkar och en bro. Växterna är av samma arter som finns i Årike Fyris för att gynna biologisk mångfald.

I närheten ligger den nya utflyktslekplatsen ”Trädgårdslandet” – en gård med stall, snickarbod, kök, fik och käpphästbana. Intill finns kojor och slingrande stigar som nyfikna barn kan utforska. Parken kan ta emot många fikasugna familjer och har både väderskydd och plats att äta. Barnens fruktträdgård planteras under våren.

Varmt välkomna på invigningen!

Lördag 18/5 kl. 14-16

14.00                 Tal av kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling (S)

Presentation av dammens funktion och syfte

Presentation av lekplatsen