REKO-ringen Vaksala torg invigd

Nu har Uppsalabor större möjligheter att handla lokalproducerad mat och dryck även inne i stan. Tidigare har REKO Uppsala funnits i Boländerna och Gränby. Onsdag 28 augusti var det premiär på Vaksala torg. På plats var 34 producenter som hade uppskattningsvis 1 000 beställningar tillsammans fördelat på cirka 300 konsumenter.

REKO-ringen invigd på Vaksala torg
Från vänster till höger: Ulrik Wärnsberg, ordf. Landsbygdsberedningen, Uppsala kommun; Ann-Helen Meyer Von Bremen, REKO-ringarna Uppsala; Erik Pelling, ordf. Kommunstyrelsen, Uppsala kommun; Helena Nordström-Källström, landsbygdsstrateg, Uppsala kommun; Maria Gardfjell, ord. Naturskyddsföreningen Uppsala län.

REKO står för REjäl KOnsumtion och är ett sätt att handla lokalproducerade livsmedel helt utan mellanhänder. Konsumenter och producenter på en ort går samman och startar en eller flera REKO-ringar där råvaror och produkter säljs direkt från producent till konsument.

Uppsala är den kommun i Sverige med flest boende på landsbygderna, 56 000 invånare. Vi har som ambition att bli Sveriges bästa landsbygdskommun.

Hållbara och levande landsbygder, inte minst genom livskraftiga företag inom livsmedelsproduktion, är prioriterat. Hållbar produktion, konsumtion och bevarade miljönyttor behöver levande landsbygder, vilket i sin tur är en förutsättning för hållbara städer.

År 2023 fick REKO Uppsala två priser: Årets landsbygdsaktör av Uppsala kommun och Uppsala Naturskyddsförenings miljöpris. År 2022 tilldelades man pris från Slow Food Uppsala. Dessa priser har bidragit till att stärka REKO Uppsala och att förverkliga REKO-ringen Vaksala torg.

REKO-ringen Boländerna är den största av sitt slag i Sverige.

Mer hållbar och stresstålig livsmedelsförsörjning

Den lokala livsmedelsproduktionen i Uppsala kommun och län är viktig både för företagande, sysselsättning och tillväxt på landsbygderna. Genom sina verksamheter bidrar exempelvis REKO Uppsala till hållbar utveckling, både när det gäller biologisk mångfald och med livsmedel av god kvalitet. En konkurrensfördel som bör värnas och utvecklas ytterligare. Inte minst eftersom en mer hållbar och stresstålig livsmedelsproduktion är en bristvara globalt.

Vi lever i en tid då frågor om försörjningsförmågor och sårbarheter kopplade till livsmedelsproduktion och distribution står högt på den politiska dagordningen. I en globaliserad värld påverkar klimatförändringar, minskad biologisk mångfald, pandemier och väpnande konflikter tillgången på livsmedel och insatsvaror till jordbruket.

Allt detta har lett till en negativ påverkan på den globala livsmedelsförsörjningen som syns både i våra butiker och privata plånböcker. Kombinerat med ökade kostnader inom skattefinansierade, offentliga verksamheter som skola, vård och omsorg. Behovet av en mer hållbar och stresstålig livsmedelsförsörjning, inte minst i kristider, har därför aldrig varit större.

Livsmedelsverkets beredskapsroll

Livsmedelsverket har, tillsammans med andra myndigheter, flera uppdrag för att bygga upp en uthållig beredskap för att Sveriges befolkning ska ha tillgång till mat och dricksvatten även vid kris och, i värsta fall, krig.

Det är först när hela Sveriges befolkning har tillgång till säker mat som vi har en fungerande livsmedelsförsörjning. Alla berörda aktörer måste bidra – både de som är verksamma i livsmedelskedjan och aktörer i andra sektorer som kedjan är beroende av för att kunna leverera. Därför har Livsmedelsverket en regelbunden dialog med myndigheter och näringslivet både i livsmedelssektorn och i angränsade sektorer.

Kommuner och regioner har stor betydelse för Sveriges livsmedelsberedskap. De behöver se till att de egna verksamheterna fungerar även vid kris och krig. Inom kommunens eller regionens område kan det även finnas företag och verksamheter som har betydelse för livsmedelsförsörjningen både lokalt och nationellt. Uppsala kommun och län, med sin bördiga jordbruksmark, är en del av landet som har nationell betydelse i detta sammanhang.

Livsmedelsberedskap för offentliga aktörer (livsmedelsverket.se)

Mer information

Läs mer om REKO-ringarna på Vaksala torg, i Boländerna och Gränby i deras grupper på Facebook.

(20+) REKO Uppsala Vaksala torg | Facebook

(20+) REKO Uppsala Boländerna | Facebook