Reportrar från daglig verksamhet i stor Tv-satsning under hösten

Hur kändes det när Runar sköt din katt? Varför är dina tavlor så dyra? Är du rädd för att bli mördad? Det är exempel på frågor som Carola Häggkvist, Lars Lerin och Ulf Kristersson, får i höstens program ”Frågan är fri” på SVT.

Ulf Kristersson skrattar tillsammans med en reporter

Den 10 november är det premiär för programmet ”Frågan är fri” på SVT. Inspelningen gjordes under våren på UKK, Uppsala konsert & kongress, och reportrarna kommer från några av Uppsala kommuns dagliga verksamheter: Radio Fyris, Teater Blanca, Musik med mera och Ge makten vidare 2.0.

Programmet gästas av några av landets största profiler: Ulf Kristersson, Carola Häggkvist, Veronica Maggio, Lars Lerin, Camilla Läckberg och Shima Niavarani.

Gästerna intervjuas av reportrar som har autism, aspergers eller intellektuell funktionsnedsättning. Det skapar ofiltrerade frågor och unika svar. Då reportrarna sällan begränsas av vanliga journalistkonventioner överraskas de intervjuade. Statsministrar, popstjärnor och konstnärer får frågor de aldrig tidigare fått. Det leder till skratt och värme, eftertänksamhet och även nya avslöjanden om Sveriges kända profiler.

Andreas Olander är arbetshandledare på Radio Fyris, Uppsala kommun. Under våren var han med och jobbade med produktionen.

andreas ålander.PNG

Vilken var den största utmaningen?
– Vi spelade in under våren men jag har jobbat med projektet sen hösten 2023. Jag är moderator för samtalen och det var mitt jobb att göra reportrarna trygga, oavsett vad som hände runt om. Flexibilitet är viktigt i en Tv-produktion, det blir inte alltid som man har tänkt sig. Det fick vi prova på redan vid första inspelningstillfället. Statsministern ställde in på grund av krismöte angående Sveriges NATO-inträde. Produktionen fick planera om och just den dagen låg inte statsministern på pluskontot, berättar Anderas Olander.

Har du och reportrarna utvecklats i och med inspelningen?
– Ja, det har vi verkligen. Jag hade nog lite fördomar kring hur kändisarna skulle vara, precis som de hade om oss. Programmet visar hur bra det blir när vi, trots våra olikheter kan mötas.
Det är svårt att inte växa som person när man känner sig accepterad och uppskattad.

Får Uppsala kommun ett eget Glada Hudik-gäng nu?
– "Frågan är Fri" har ett fantastiskt gäng atypiska reportrar. Eftersom alla frågor kommer från reportrarna själva tror jag vi kanske har större bredd än hudikgänget. Gästernas svar bekräftas med bitar av reportrarnas egna historier. Kärlek hopp, ensamhet, sorg, förtvivlan, inget ämne är fel. När man ser ett avsnitt av "Frågan är fri" får man känna gästen på ett helt nytt sätt. Om man ser alla sex avsnitten har man förälskat sig i reportergänget.

Vad har varit roligast?’
– Att få jobba med reportrarna. Och att få följa med när vi uppnår det som om vi bara drömt om har varit en oerhört fin resa. Serien är helt fantastisk, den vänder upp och ner på allt, avslutar Andreas.

10 november är det premiär för frågan är fri. Boka in datumet redan nu!

Se trailern för ”Frågan är fri”.

Fredrik Hardt, pressansvarig.
E-post: fredrik.hardt@uppsala.se