Preliminärt: Så röstade Uppsalaborna i folkomröstningen

Det finns ett preliminärt resultat i Uppsala kommuns folkomröstning. 43 procent röstade ja, 14 procent röstade nej och 43 procent röstade blankt. Preliminärt röstade 49 procent av Uppsalaborna som fick rösta i folkomröstningen.

Stapeldiagram som visar det preliminära resultatet i folkomröstningen. (43 procent ja, 14 procent nej, 43 procent blankt)

Från 22 maj till 9 juni har Uppsalaborna röstat i Uppsala kommuns folkomröstning som genomfördes samtidigt som valet till Europaparlamentet.

Frågan som ställdes i folkomröstningen var:

Ska Uppsala kommun i översiktsplanen lätta på bebyggelseutvecklingen i Uppsala stad genom att planera för fler bostäder i tätorterna längs tågspåren Ostkustbanan (Storvreta, Vattholma och Skyttorp) och Dalabanan (Vänge och Järlåsa)?

Det gick att rösta ja, nej eller blankt.

Preliminärt gick 49 procent och röstade i folkomröstningen

Så här ser det preliminära resultatet i folkomröstningen ut:

• 43 procent röstade ja.
  • 14 procent röstade nej.
  • 43 procent röstade blankt.

0,6 procent röster är ogiltiga efter den preliminära räkningen.

Preliminärt röstade 49 procent av de Uppsalabor som fick rösta i folkomröstningen. 194 517 var röstberättigade i folkomröstningen i Uppsala kommun.

Rösterna ska bedömas och räknas igen

Nu ska brev- och förtidsröster som inte hann fram till någon vallokal räknas. Därefter ska rösterna bedömas och räknas en gång till. Det slutgiltiga resultatet fastställs senast 19 juni. Då presenteras också resultat och valdeltagande per valdistrikt på uppsala.se/folkomrostning. När resultatet i den rådgivande folkomröstningen är fastställt lämnas det vidare till kommunfullmäktige.

– Det är första gången vi genomför en folkomröstning för hela Uppsala kommun. Några viktiga moment kvarstår innan vi kan fastställa resultatet och utvärdera genomförandet. Jag vill passa på att tacka alla röstmottagare som hjälpt till att genomföra folkomröstningen, säger Ulrik Wärnsberg (S), ordförande i valnämnden.

Läs mer om folkomröstningen.