Se resultatet i folkomröstningen per valdistrikt

Nu är resultatet i Uppsala kommuns folkomröstning fastställt. I vår karta kan du se resultatet och valdeltagandet i ditt valdistrikt.

Ett stapeldiagram som visar slutresultatet i Uppsala kommuns folkomröstning.

Uppsala kommuns folkomröstning är färdigräknad. Slutresultatet blev:

• 42 639 stycken röstade ja, det är 43,2 procent av rösterna.
  • 13 938 stycken röstade nej, det är 14,1 procent av rösterna.
  • 42 133 stycken röstade blankt, det är 42,7 procent av rösterna.

Ogiltiga röster är inte med i procentberäkning ovan. Totalt inkom 216 ogiltiga röster. Det kan till exempel vara röstsedlar som skrivits på eller ett valkuvert med fler än en röstsedel i sig.

98 926 av de 194 517 Uppsalabor som fick rösta i folkomröstningen röstade. Det betyder ett valdeltagande på 50,9 procent.

Se resultat och valdeltagande per valdistrikt

Uppsala kommun har tagit fram en karta som visar resultatet i folkomröstningen per valdistrikt. I kartan syns också valdeltagandet per valdistrikt. Vissa röster ingår inte i redovisningen på kartan, det är i huvudsak sent inkomna förtidsröster och syns i Excel-filen.

Se resultat och valdeltagande per valdistrikt.

Här finns all data för resultatet i folkomröstningen i ett Excel-dokument.

Kommunfullmäktige tar emot resultatet

Det är valnämnden i Uppsala kommun som har fastställt resultatet i folkomröstningen. Valnämnden lämnar över resultatet i den rådgivande folkomröstningen till kommunfullmäktige.