Simma lugnt och bada säkert

Som Sveriges största landsbygdskommun har boende och besökare i Uppsala tillgång till ett 20-tal kommunala badplatser både vid sjöar och Fyrisån. Det är något som vi ska ta vara på och njuta av under sommaren. Men kom ihåg att det är viktigt att alltid röra sig säkert både i och i närheten av vatten, oavsett hur gammal du är. Med andra ord: simma lugnt och bada säkert i sommar!

Människor badar och leker i en sjö.
Borgardalsbadet

Här kan du se bilder på alla kommunens badplatser. Du kan även läsa mer om varje badplats, se karta och övrig information inför ditt besök.
Se alla kommunens badplatser.

Kommunen tar vattenprover och undersöker om bakterier eller gifter finns i vattnet vid badplatserna ungefär var tredje vecka under sommaren.
Se uppdaterad information och eventuella avrådanden om bad.

Under sommaren bedrivs simskoleverksamhet på några av de kommunala badplatserna. Information om detta finns på skyltar vid de aktuella badplatserna.

Rent, snyggt och tryggt

Vi har alla ett gemensamt ansvar för att motverka nedskräpning i offentliga utomhusmiljöer som exempelvis badplatser. Skräp i naturen skadar och dödar djur och växter. Plast som hamnar i våra sjöar eller Fyrisån bryts ner till mikroplaster som tar sig ända ut i havet.

Dessutom upplevs en ren plats som en trygg plats. "Skräp föder skräp" vilket leder till både klotter och vandalism. Det är något som vi vet om och därför något som vi ständigt arbetar med.
Läs om hur kommunen arbetar med renhållning.

Var alltid nära – bada tillsammans

Var nära och titta alltid på barn som leker i vattnet. Även det grunda vattnet kan vara farligt för små barn. Genom att vara nära och titta på barnet kan du som vuxen snabbt hjälpa till om det skulle behövas.

Bada alltid tillsammans med någon. Då kan ni hålla uppsikt på varandra, och hjälpa varandra om det händer en olycka.

Simma längs med land

Det är lätt att överskatta sin simförmåga, och tro att man orkar mer än man gör. Har du en gång varit en duktig simmare betyder inte det att du är det för alltid.

Simma därför längs med land. Då har du nära tillbaka till land om du blir trött. Simmar du rakt ut är det svårare att beräkna hur långt du har simmat. Simma också gärna där du bottnar, då kan du ställa dig upp och vila.

För att behålla din simkunskap är det viktigt att regelbundet testa den. Ett sätt är att ta simborgarmärket varje år. För att ta simborgarmärket ska du kunna simma 200 meter på valfritt simsätt.

Flytväst räddar liv

För små barn som leker i och vid vatten är det absolut säkrast att använda flytväst. Tänk på att armpuffar, badringar och andra uppblåsbara flytleksaker inte är att jämföra med flytvästar. De kan i stället ge en falsk trygghet.

En vanlig orsak till drunkning på sjön är just avsaknaden av flytväst. Flytvästen är viktig och ökar dina chanser avsevärt att klara dig vid en olycka vid vatten. Är du på en båt, en vattenskoter, fiskar på sjön eller vid klippor ska du använda flytväst. Den räddar liv.
Läs om flytvästar på Svenska Livräddningssällskapets webbplats.

Vattensäkerhet för barn och vuxna

1177 har samlat information om vattensäkerhet för barn och vuxna. Många av råden är allmänna och passar alla oavsett ålder.
Läs om vattensäkerhet för barn och vuxna på 1177s webbplats.