Skölsta förskola är invigd

Uppsala kommun tillsammans med entreprenören Obos, invigde den nya förskolan i Skölsta 21 maj. Utbildningsnämndens ordförande Eva Christiernin klippte band och firade tillsammans med förskolebarn och personal.

va Christiernin, Joakim Henriksson, vd Obos Sverige och Hanja, 4 år klipper band vid invigningen av Skölsta förskola

Skölsta förskola invigdes 21 maj. Uppsala kommuns fastighetschef Kajsa Trädgårdh hälsade alla inbjudna gäster välkomna. Förskolans barn klippte band med utbildningsnämndens ordförande Eva Christiernin (S).

– Skölsta förskola är ett efterlängtat tillskott för alla närboende småbarnsfamiljer. Det känns fantastiskt att vi kan öppna en ny förskola som har stort fokus på pedagogik och miljö. Och som ligger i ett vackert område med natur och skog, säger Eva Christiernin.

Obos Sverige, som utvecklar både bostäder och samhällsfastigheter och White Arkitekter har tagit fram konceptet Start Learning – en Svanenmärkt förskola med ett stort fokus på

• pedagogik
  • sund inomhusmiljö
  • minskad klimatpåverkan
  • yteffektivitet
  • låga driftskostnader.

– Det är väldigt roligt att vår allra första förskola med Start Living nu är invigd. Vi strävar efter att skapa en plats där barnen kan växa och lära sig i en trygg och hållbar miljö, där de får utrymme att växa både som individer och i möten med andra. Vårt mål är att ge barnen den bästa möjliga starten i livet, säger Joakim Henriksson, vd Obos Sverige.

Skölsta förskola har 6 avdelningar och 108 barn kommer att placeras på förskolan.

– Förskolebarnen, personal och föräldrar – alla uppskattar vår nya förskola. Barnen tycker mycket om miniateljén där de kan ha aktiviteter som verkstad, vattenlek, experiment eller teater. Utomhustorget som är förskolans största, samlande rum är också en uppskattad plats. Där kan personalen och barnen pyssla, odla, ha samlingar och ha lugna lekar, säger rektor Maria Carlsson, rektor.

Läs om Uppsalas kommunala förskolor och hur du söker förskoleplats.