Skynda tycka till om landsbygdsutveckling!

Det finns ett nytt förslag till landsbygdsprogram för Uppsala kommun. Landsbygdsprogrammet styr utvecklingen av våra landsbygder och har tagits fram tillsammans med lokala föreningar och andra landsbygdsaktörer. Tyck till om förslaget senast 31 augusti!

Traktor som plöjer en åker

Uppsala kommun har tagit fram ett förslag till ett nytt landsbygdsprogram för 2024–2030. Förslaget är ett resultat av samverkan mellan kommunens förvaltningar och bolag, lokala föreningar samt andra landsbygdsaktörer, och syftar till att sätta ramarna för en hållbar utveckling av våra landsbygder.

Fokusområden i förslaget på nytt landsbygdsprogram är:

• Lokalt engagemang och stöd för hållbara landsbygder
  • Ett levande kulturliv och fritidsaktiviteter
  • Samarbete för livskraftig kommersiell och offentlig service
  • Varierat bostadsutbud och hållbar mobilitet
  • Hållbara energilösningar och lokala livsmedelskedjor

Uppsala är Sveriges största landsbygdskommun med drygt 56 000 invånare på landsbygderna, inklusive i våra tätorter.

Din röst är viktig för att vi tillsammans ska kunna skapa en hållbar framtid för hela Uppsala kommun. Du behöver skicka in dina synpunkter senast 31 augusti 2024 till kommunledningskontoret@uppsala.se. Ange skrivelsens diarienummer: KSN-2023-00494.

Ta del av förslaget till nytt landsbygdsprogram: Remiss av Uppsala kommuns landsbygdsprogram 2024–2030 .