Snart syns 1 500 niondeklassare på sina feriejobb runt om i Uppsala

Elever i årskurs 9 har under våren haft möjlighet att anmäla intresse för att jobba hos kommunen i sommar, även kallat feriejobb. 1 900 ungdomar har anmält sig och 1 500 av dem har tackat ja till sin erbjudna plats.

En man visar en ungdom hur man ska plantera i en trädgård

Varje år erbjuder kommunen feriejobb till niondeklassare. Det ger möjlighet till att prova på att jobba och få arbetslivserfarenhet. Feriejobb prioriteras högt av kommunen och är för många ungdomar det allra första jobbet.

Många olika arbetsområden

Ungdomarna har haft möjlighet att anmäla intresse inom olika arbetsområden. Kommunens feriejobb erbjuds inom barnsomsorg, äldreomsorg, daglig verksamhet, fastighetsskötsel och park och renhållning. En del ungdomar ska även arbeta med kultur, till exempel har några gjort audition till orkester och dansuppdrag.

Arbetsområdet barnomsorg har varit populärast bland ungdomarna. Det innebär bland annat jobb på förskolor, fritidshem och olika sommarlovsaktiviteter som till exempel Summer Zone.

Alla sökanden har erbjudits plats

Tidigare år har kommunen haft tillgång till platser för feriejobb utöver kommunens verksamheter. I år tar fler verksamheter emot feriejobbare vilket gjort att alla ungdomar som sökt har erbjudits en plats inom kommunen.

Vi har aldrig tidigare haft så många ferieplatser inom kommunala verksamheter. Varje plats behöver handledare som har utbildats de senaste veckorna och är beredda att ta emot ungdomarna. Vi har arbetat tillsammans i kommunen för att lyckas med det här, säger Lotta Zacke, enhetschef med ansvar för feriejobben.

Feriejobb ger ungdomar värdefull arbetslivserfarenhet

Feriejobben ger ungdomarna en inblick i arbetslivet och hur Uppsalas olika verksamheter fungerar. De ska inte ersätta ordinarie personal, utan lära sig och inspireras till vad de kan utbilda sig till och jobba med i framtiden.

Feriejobb är för elever i årskurs 9 och de som läser språkintroduktion på gymnasiet. Måndag 17 juni startar första perioden av tre som pågår i tre veckor vardera. Under sommaren kommer ungdomarna att synas runt om i hela kommunen.

Läs om tidigare feriejobbare på kommunen

Nino sommarjobbade i köket på Lundgården

Sabina och Axel sommarjobbar som läsande förebilder

Mer information om feriejobb