Spurta, gå eller rulla: alla var välkomna till Stabbyloppet

Över stockar och stenar tog de sig fram under onsdagen 22 maj. Stabbyloppet* finns för att peppa personer med funktionsnedsättningar till en mer hälsosam vardag. Och för att göra nåt  kul förstås!

en kvinna i kommunens kläder bredvid ballonger i skogsmiljö
Melissa Svesse, utvecklingshandledare

I onsdags var det äntligen dags igen för Stabbyloppet*. Och det var fullt ös från början till slut.

– I år deltog 125 personer, säger Melissa Svesse utvecklingshandledare på vård- och omsorgsförvaltningen. Loppet är 1,5 kilometer. Den som vill får förstås springa dubbla varv.

Härlig energi på loppet

De många deltagarna var entusiastiska och två av deltagarna var Simon och Martin.

– Jag sprang, men jag var tvungen att stanna och hämta andan en stund, sa Martin.

– Det var roligt att träffa kompisar. Och så känns det som en bra start på sommaren, det var varmt och skönt, sa Simon.

Melissa tycker att det var en otroligt härlig energi på loppet.

– Det var underbart att se glädjen hos deltagarna när de kommer i mål och får en medalj. Alla deltagare hejar på varandra och många stannade kvar och hejade på de som kom efter.

Många aktiviteter för målgruppen

Syftet med loppet är att peppa till en mer hälsosam vardag och det här kan vara startskottet för vissa. Kommunen arrangerar en massa annat också för de med LSS-beslut som träning eller kubb i stadsparken, en idrottsdag, vandra Eriksleden och grillning i Källparken.

Under Virtus-EM 13-15 juni (EM i parafriidrott) på Uppsala friidrottsarena sköter vissa grupper med LSS-beslut service och andra gör reportage på plats.

– Kom och heja på, avslutar Melissa.

* Kommunen arrangerar Stabbyloppet för alla som går på kommunal daglig verksamhet eller bor på ett kommunalt boende för personer med funktionsnedsättningar. Alla deltagare har ett beslut enligt lagen om stöd och service för vissa funktionsnedsatta (LSS).