Uppdatering kring brand i Ungdomens Hus lokal

Vid 18.30 på fredagskvällen 4 oktober utbröt en brand i föreningen Ungdomens Hus lokaler i hörnet Svartbäcksgatan-Skolgatan i centrala Uppsala. Branden kunde släckas snabbt och ingen person kom till skada.

Nu inväntar vi räddningstjänstens och polisens utredning för att förstå vad som orsakade branden och hur skadat huset är. Fastigheten är fortsatt avspärrad och som en säkerhetsåtgärd är delar av Skolgatan avstängd.

Kommunen inleder nu en dialog med föreningen om hur vi på kort sikt ska kunna stödja dem. I dagsläget så bedrivs café, replokaler, konsertverksamhet och ateljéer i Ungdomens hus. Vi har påbörjat arbetet med att kartlägga behoven i och med branden för att se vilka lösningar som kan vara aktuella på kort sikt.

Sedan 2018 har kommunen i dialog med föreningen Ungdomens Hus undersökt och diskuterat en långsiktig lösning för ny verksamhetslokal. Bakgrunden till detta är att befintlig fastighet redan före branden var i behov av renovering och tillgänglighetsanpassning.