Uppsala först ut med reserverad upphandling för idéburna organisationer

Äldrenämndens upphandlingsutskott har beslutat att tilldela Ersta diakoni driften av Ferlin vård- och omsorgsboende. Därmed är Uppsala första kommun att genomföra en reserverad upphandling för idéburna organisationer.

Det var i oktober 2023 som äldrenämnden beslutade att starta en upphandling reserverad för idéburna organisationer. Ferlin vård- och omsorgsboende drivs i dag av Förenade Care. Boendet ligger i stadsdelen Löten och nuvarande kontrakt löper ut 7 januari 2025.

Ökad bredd och mångfald

– Det är viktigt att stärka idéburna organisationers roll inom välfärden för att möta samhällets växande behov. Det ger en ökad bredd och mångfald av utförare för att förbättra kvaliteten och tillgängligheten av äldreomsorgstjänster. Därför har vi nu genomfört den första upphandlingen reserverad för idéburna verksamheter och det känns väldigt spännande, säger Tobias Smedberg, (V) ordförande i äldrenämnden.

Lärdomar har samlats in

Arbetet inför upphandlingen har bland annat inneburit utredningar om vilka krav som ska ställas i upphandlingen. Bland annat har en dialog förts med idéburna organisationer om deras förutsättningar och utmaningar.

– Det finns flera idéburna aktörer som är verksamma inom kommunen redan idag. Nu blir det Ersta diakonisällskap som tar över driften av Ferlins vård- och omsorgsboende och vi ser framemot ett fint samarbete, säger Lenita Granlund, direktör för vård- och omsorgsförvaltningen.