Uppsala kommun erbjuder föreningslivet lokaler

Nu kan föreningar hyra kontorsplatser och mötesrum på S:t Olofsgatan 27 i centrala Uppsala

Bild på byggnaden på S:t Olofsgatan 27

Uppsala kommun har tillsammans med föreningslivet arbetat fram ett koncept där föreningar erbjuds en kombination av kontorsplatser och mötesrum. Förslaget har tagits fram inom ramen för den lokala överenskommelsen mellan Uppsala kommun och det lokala föreningslivet och är efterfrågat av föreningslivet.

– Det här är en viktig insats för att stödja vårt lokala föreningsliv samtidigt som vi tillgodoser kommunens behov av möteslokaler, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Nu är lokalerna på S:t Olofsgatan 27 redo för att ta emot föreningar som kan hyra flexibla kontorsplatser och moderna mötesrum för sin verksamhet.

Flera föreningar under samma tak

Bottenvåningen på S:t Olofsgatan kommer kommunen att använda för möten dagtid, och under kvällstid är bottenvåningen tillgänglig för föreningslivet. Här samlas flera föreningar under samma tak.

På S:t Olofsgatan 27 finns att hyra

• ett kontorshotell med mer än 30 kontorsplatser
  • fyra mötesrum.

Lokalerna finns på tre våningar:

• På bottenvåningen finns mötesrummen.
  • På övervåningen finns kontorshotellet.
  • I källarvåningen finns bland annat ett pentry och förråd.

– Genom att dela hyran med föreningslivet minskar kommunens utgifter och lokalerna blir mer tillgängliga för de som behöver dem. Det är en del av kommunens strävan att ha en kostnadseffektiv användning av lokaler och anläggningar, säger Erik Pelling (S).

Läs mer om att hyra kontor och möteslokaler och anmäl er förenings intresse.