Uppsala kommun flaggar för Ukraina

Uppsala kommun visar sitt stöd för det ukrainska folket under den pågående ryska invasionen genom att hissa Ukrainas flagga på landets självständighetsdag 24 augusti.

Ukrainska flaggan framför Stashusets fasad.

Rysslands krig mot Ukraina har skapat stort lidande och förstörelse i en omfattning som Europa inte upplevt sedan andra världskriget. Uppsala kommun står fast vid Ukrainas rätt att vara självständigt och fördömer Rysslands angrepp på landet.

Att hissa Ukrainas flagga på landets självständighetsdag är en del av ett globalt initiativ. Alla Sveriges kommuner och regioner uppmanas att göra det även från nationellt håll.

Flaggan hissas utanför Stadshusets huvudentré under lördagen den 24 augusti.