Behov av nationella riktlinjer
Idag saknas nationella riktlinjer för vilken information som är viktig att dela när barn går från förskolan till förskoleklass och från förskoleklass till ettan.
– Alla kommuner gör idag det man tror är bäst för barnen, men det finns ingen forskning som följt upp på lång sikt vad som faktiskt fungerar bäst. Vi hoppas att detta ska leda till att alla barn får en bättre start på sin fortsatta utbildningsresa, säger Jan Aili, chef för den kommunala förskolan i Uppsala kommun.
Forskningssamarbete med Uppsala universitet
60 förskolor, 30 skolor, och 5 familjedaghem i kommunen kommer att delta genom att delvis testa ett nytt underlag när barnet byter skolform.
Fokus är att hitta de nycklar som gör att skolgången fungerar så bra som möjligt för barnet. Vi vet att stöttande åtgärder ofta sätts in sent. Kan vi fånga upp behovet tidigare?
Resultatet kommer utvärderas av forskare från Barn- och babylab på Uppsala universitet för att hitta den metod som bäst stödjer barn och elevers utveckling.
Hoppas på nationell metod
Genom projektet hoppas Uppsala kommun bidra till en evidensbaserad metod som kan användas av kommuner i hela Sverige för att stärka barns förutsättningar att lyckas i skolan.
– Vi måste göra allt vi kan för att barn ska lyckas i sin utbildning, avslutar Jan Aili.
Studien pågår fram till 2030.
För mer information
- Emma Dahlström, Verksamhetsledare
- Telefon: 018-7276552
- E-post: Emma.dahlstrom@uppsala.se