Uppsala kommun inför förstärkta bakgrundskontroller vid nyanställningar

Uppsala kommun ökar tryggheten inom vård och omsorg. Kommunstyrelsen har beslutat att införa förstärkta bakgrundskontroller för nyanställda som arbetar nära brukare, i syfte att öka säkerheten för både medborgare och verksamheter och samtidigt minimera riskerna för otillbörlig påverkan och potentiell välfärdsbrottslighet.

Beslutet innebär tre huvudsakliga åtgärder:

• Införande av bakgrundskontroller: Kommunen kommer snarast att införa bakgrundskontroller för nyanställningar inom vård och omsorg där medarbetare arbetar nära brukare.
  • Pilotstudier för bättre rekryteringsstöd: Pilotprojekt startas i olika verksamheter för att förbättra stödet i rekryteringsprocesserna
  • Utredning av fler yrkesgrupper: En utredning inleds för att avgöra om fler yrkesgrupper inom kommunen bör omfattas av bakgrundskontroller.

Initiativet är en del av kommunens arbete för att stärka tryggheten för både brukare, anhöriga och anställda, och för att skydda kommunens verksamheter från potentiella risker som välfärdsbrottslighet kan utgöra.

Bakgrundskontrollerna kommer att genomföras i väntan på eventuella lagändringar på nationell nivå. Regeringen har tillsatt en snabbutredning för att se över om kommunerna bör få utökade möjligheter att göra bakgrundskontroller av anställda och personer som erbjuds anställning eller uppdrag. Regeringens utredningen bedrivs i snabbspår och ska redovisas senast 31 oktober 2024.

Enligt nuvarande rutiner följer Uppsala kommun gällande lagar om registerutdrag och de rekommendationer som Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Integritetsmyndigheten (IMY) givit för hantering av personuppgifter inom kommuner och regioner efter införandet av GDPR-lagstiftningen 2018.

Läs mer om ärendet till Kommunstyrelsen.