Kakor (cookies)

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Nyhet

Uppsala på plats 221 i Svenskt Näringslivs ranking 

Svenskt Näringsliv presenterade idag sin årliga rankning av företagsklimatet i landets 290 kommuner. Uppsala är på plats 221, samma placering som förra året. Trots placeringen syns det att kommunens långsiktiga arbete börjar ge effekt inom flera viktiga områden. 

tre personer som samarbetar vid ett bord
Att förbättra företagsklimatet är ett ständigt pågående arbete för kommunens verksamheter.

Det sammanfattande omdömet för Uppsala kommun blev 3,02 på en sexgradig skala som baseras på svar från 201 av Svenskt Näringslivs medlemsföretag i Uppsala. Även om resultatet ligger under riksgenomsnittet på 3,47 visar det på förbättringar inom flera områden jämfört med tidigare år. Kommunens service och bemötande vid handläggning av företagsärenden är ett av de områden som har förbättrats. 
 
– Uppsalas företagare ska känna att kommunen gör sitt yttersta för att fler företag ska kunna växa och etablera sig i Uppsala. När vårt fokus på verksamhetsförbättringar nu ger resultat måste vi lägga än mer kraft på att stärka vårt företagsklimat, Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.   

Uppsala kommun arbetar för att stärka dialogen med företag bland annat via öppna möten som Uppsala möts och Näringslivsrådet där företag, politiker och tjänstepersoner diskuterar och följer upp våra insatser. Företagen har efterfrågat förbättringar inom service, bemötande och tillgång till rätt kompetens. Områden där kommunen nu visar positiva resultat. Uppsala ligger även något över riksgenomsnittet när det gäller tillgång till kompetens som är centralt för företagens tillväxt.  

Områden som behöver stärkas  

Företagen upplever att otrygghet och brottslighet påverkar företagandet i större utsträckning sedan 2023.   

– Sedan i maj när vi fick det första delresultatet av rankingen har vi lagt ytterligare fokus på förstärkt samverkan mellan kommunen, polisen och näringslivet gällande brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete som är en del av åtgärdsplanen, säger Norea Forsman Olsson, utvecklingsledare, Trygghet, brottsförebyggande och säkerhet, Uppsala kommun.    

Omdömet på kommunens upphandlingar får ett lågt resultat.  

– Upphandling är ett prioriterat fokusområde i kommunens näringslivsprogram, vi är inte nöjda med resultatet än och måste öka takten i vårt förbättringsarbete. Vi arbetar kontinuerligt med att förenkla och förtydliga processen, samtidigt måste vi säkerställa sund konkurrens. Dialogen med näringslivet visar att just rättvisa konkurrensvillkor är avgörande. Våra stärkta kontroller, stickprov och revisioner är ett direkt resultat av arbetet i våra branschråd och samarbetet med näringslivet, säger Helena Sköld Lövgren, upphandlingschef. 

– Att förbättra företagsklimatet är ett ständigt pågående arbete ute i alla våra verksamheter. Vi behöver löpande stärka och utveckla vårt arbete och är absolut inte nöjda förrän våra företagare tydligt visar att de är nöjda med vår service och vårt arbete som en god affärspart. Vi måste utmana oss internt i våra arbetsprocesser i alla våra förvaltningar och bolag i koncernen, samt vara än mer lyhörda för företagarnas behov, säger Charlotte Skott, näringslivsdirektör, Uppsala kommun.  

En av flera mätningar av företagsklimatet  

Svenskt Näringslivs ranking bygger till två tredjedelar på enkätsvar från organisationens medlemmar. Totalt har 201 medlemsföretag svarat på enkäten. 56 procent av svaren kommer från företag inom bygg, handel och tjänster. 70 procent av företagen som svarat har haft kontakt med kommunen under året. En tredjedel av rankingen bygger på statistik från SCB och UC. Svenskt Näringslivs ranking är en av flera verktyg som kommunen följer och analyserar för företagsklimatet och utvecklingen av de drygt 23 500 företagen i Uppsala. Ett exempel är Sveriges Kommuner och Regioner som löpande gör nöjd kund-mätningar på kommunens service till företag.   

Läs mer om Uppsalas placering i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet.

För mer information  
Charlotte Skott, näringslivsdirektör, Uppsala kommun  
Telefon: 0705-66 55 58  
E-post: charlotte.skott@uppsala.se  

 

För mer information