Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Nyhet

Uppsalas unga företagare triumferar i SM – så nådde de toppen

Två guld och två silver i årets upplaga av SM i Ung företagsamhet gick till UF-företagare från Uppsala kommun. Grattis säger vi, det bådar gott för ett framtida Uppsala med drivkraft och entreprenörsanda. Störst framgång fick Dienaci UF som lyckades kamma hem en andraplats i den mest prestigefulla kategorin Årets UF-företag. Nu har de valt att fortsätta driva företaget, förhoppningsvis även internationellt.

Företagarna Dienaci UF
Dienaci UF kommer tvåa i SM i Ungt företagande. Bild: Dienaci UF

Satsningen i Uppsala kommuns gymnasieskolor på ungt företagande har resulterat i ett rekordår med hela fyra placeringar i SM för Ungt företagande 2024 i konkurrens med inte mindre än cirka 12 000 UF-företag. Enligt Sepideh Wägner, som är regionchef för Ung företagsamhet Uppsala, beror det på att ungdomarna lagt in en extra växel i år och att det finns ett gott samarbete både bland ungdomarna, lärare och rådgivare från näringslivet i Uppsala.

– Jag tror att när ungdomarna fick se förra årets SM blev de inspirerade, fick blodad tand och flera av dom har verkligen satsat på att komma med i årets SM. Det tillsammans med att många av ungdomarna har förstått vikten av gott samarbete och att starta ett företag med skalbarhet, hållbarhetsfokus och tillväxtmöjligheter har bidragit mycket till de fina placeringarna i årets SM. Vi är otroligt stolta! säger Sepideh Wägner.

Tagit fram världens första armband i fossilfritt stål

Dienaci UF erövrade en andraplats i kategorin Årets UF-företag, genom att tillverka och sälja världens första armband i fossilfritt stål. En väldigt ambitiös idé som kräver en hel del under ett gymnasieår. Men genom många samtal till branschorganisationer och organisationernas kontakter, lyckades ungdomarna till slut få tag i en ansvarig chef för hållbarhet på stålindustribolaget SSAB som kunde ge dom rätten att använda materialet som egentligen var tänkt att lanseras först år 2026. De hittade dessutom ett företag i Finland som kunde 3D-printa stålprodukter med fossilfri energi. Och med hjälp av sponsorer som de sålde in sin idé till, kunde de gå till produktion.

– Vi är så glada för att vi lyckades få till en produkt och att vi sålt slut på vår första kollektion redan och har nu vår andra på gång. Det har varit otroligt svårt att få ihop en helt ny produkt med ett material som inte är lanserat på marknaden och det har tagit mycket tid och krävt att vi verkligen fokuserat på att aldrig ge upp, säger Gustav Berglund, marknadsförare Dienaci UF.

Gett mersmak

Framgången har gett mersmak och entreprenörerna har nu bestämt att de ska fortsätta driva företaget som ett aktiebolag i Uppsala och söker framgångar internationellt. Bland annat ska de delta i en konferens i Milano. De betonar att de fått mycket hjälp av både lärare och rådgivare från näringslivet generellt, men också specifikt från Uppsala.

– Filip Reineby från Drivhuset i Uppsala har varit vår rådgivare och hans retoriska och affärsutvecklande perspektiv har hjälpt oss jättemycket när det gäller pitchar och förberedelser inför möten, säger Amanda Nilsson, vd Dienaci UF.

Nu när ni expanderar tror ni att ni kommer att stanna i Uppsala?

– Ja det gör vi, vi har fått så mycket stöd här från många i näringslivet och känner att Uppsala är en bra stad att driva företag i, säger Amanda Nilsson.

Gav gamla segel nytt liv

Johan Smedeby, vd på Resail UF, tyckte något kunde göras åt alla gamla segel som ligger och skräpar i olika förråd. Det var så idén om att sy om dessa till necessärer kom till. Med hjälp av en av företagarnas mamma som hade mönster att sy efter, gjorde de om seglen. De var inte säkra på ett produkten skulle sälja och var nära att byta inriktning mitt i projektet.

– Alla i vårt företag var inte övertygade om att det här var en bra idé, men vi testade att skapa en e-handelshop och la ut något inlägg på sociala medier. Kort därefter hade vi vår första order och då steg motivationen och övertygelsen hos alla. Vår strategi har vi fått hjälp med från Bivaxfabriken i Uppsala, ett tidigare UF-företag som omsätter över 10 miljoner, säger Johan Smedeby.

Bild på företaget

Resail UF på SM i Ungt företagande 2024, där de kammade hem guldet i kategorin Årets affärsplan. Bild: UF Uppsala

Sydde själva

Efter första ordern kom fler och det var bara att sätta i gång att producera. UF-företagarna blev riktigt goda vänner och det gjorde det roligare att själva sy ihop 200 av de 350 sålda necessärerna i två olika storlekar. De resterande 150 exemplaren var de tvungna att anlita en skräddare till, eftersom de fick en stor order från ett etablerat hygienföretag som de träffade på Båtmässan i Stockholm.

Återvunna glasflaskor nyckeln till Simons vinst som årets säljare

Att UF-organisationen premierat företag som satsar på hållbarhet är tydligt. Att slänga glasflaskor i återvinningen tyckte UF-företagarna som startade Luxé UF var slöseri. De valde att ta fram fina glaslyktor och omsatte över 100 000 kronor under året. Simon Boström blev dessutom utsedd till Årets UF-säljare för sina färdigheter, vilket också var hans mål. Och det var inget litet mål, cirka 38 000 andra UF-företagare hade också kunnat vinna.

– Jag såg förra årets SM och tänkte att jag ska bli Årets säljare på nästa SM, så jag var jätteglad över vinsten och det här har påverkat mina framtidsval. Nu kommer jag satsa på att bli en duktig säljare i stället för att plugga ekonomi, säger Simon Boström.

Råden till andra

Hans vinst som årets säljare är baserad på att UF gör en bedömning med ett antal tester som avgör vilka förmågor man har. Simon ger gärna sina bästa tips i försäljning till andra.

– Det gäller att hitta ett behov hos sin kund och en känsla som kunden kan knyta till produkten. Till exempel att ha ett mysigt och trevlig hem. Sen är det bra att lyssna mer än man pratar och att man ser sig mer som en rådgivare än en säljare. Jag har också lärt mig mycket på att öva på olika kunder och hitta vad jag är bra på. Det kan handla om humor eller lyssnande till exempel, säger Simon Boström.

Placeringar för UF-företag från Uppsala kommun i SM för Ung företagsamhet

Silver i Årets UF-företag

Företag: Dianaci UF
Skola: Celciusskolan Uppsala kommun
Affärsidé: att skapa fossilfria stålarmband med attraktiv design för målgruppen
Företaget drivs av Gustav Berglund, Amanda Nilsson, Ludvig Brenter, Vidar Cimrell.
Silvret delas med två andra UF-företag.

Guld Årets säljare

Namn: Simon Boström, Luxé UF
Skola: Lundellska skolan
Affärsidé: är att ge glasflaskor ett nytt syfte genom återbruk. Tillverkar exklusiva och hållbara inredningsdetaljer med en lokal prägel via en hållbar produktionsprocess.
Företaget drivs av Astrid Helgesson Tegberger, Elias Augustsson, Emil Palmqvist, Laura Henriksson, Simon Boström

Guld Årets affärsplan

Företag: Resail UF
Skola: Lundellska skolan
Affärsidé: Återanvända gamla segel för att tillverka stilrena necessärer.
Företaget drivs av Fanny Saastamoinen Lilja, Frida Markusson, Joel Aldskogius, Johan Smedeby, Viggo Rackinger

Silver i FedEx Awards

Företag: Dienaci UF
Mer om företaget ovan.
Silvret delas med två andra UF-företag.

10-plats i Årets UF-företag

Företag: Blowout UF
Skola: Celsiusskolan
Affärsidé: att skapa en mjuk papiljott
Företaget drivs av Anja Lindvall, Elin Bozarslan Eriksson, Filippa Karling, Linnea Nordström, Mimmi Hill

Även våra grannar i Östhammars kommun hade framgångar på SM. Shiny UF tog guld i kategorin Årets monter och silver i Årets ekologiskt hållbara.

FAKTA Ung företagsamhet

Ung företagsamhet, UF, är en ideell organisation som bland annat erbjuder ungdomar som går gymnasiet att starta ett företag genom att delta i utbildningen UF-företagande. Utbildningen är en del av kurserna i företagsekonomi. Eleverna driver ett företag under ett läsår och söker själva finansiella medel från sponsorer, ofta från näringslivet. De har rådgivare utanför skolan och deras lärare. Dessutom finns UF-organisationen som stöttar i processen. Ung företagsamhet håller årligen ett SM där UF-företagen kan ansöka om att vara med. UF-företagen tävlar i 16 olika kategorier, bland annat utses Årets UF-företag och Årets affärsplan. I år ägde SM rum 28-29 maj i Stockholm.

Uppsala kommun är medfinansiär till Ung företagsamhet för att stimulera unga personer att utveckla sin kreativitet så att fler nya talanger och företag bildas vilket bidrar till kompetensutveckling och fler arbetstillfällen i kommunen.

År 2024 startades 403 UF-företag i Uppsala län och drygt 12 000 i hela Sverige.

Mer om SM i Ung företagsamhet