Kommunstyrelsen i Heby kommun beslutade om överenskommelsen den 10 september, och Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden i Region Uppsala förväntas besluta om avtalet den 23 september.
Konkreta exempel på åtgärder
Inom ramen för överenskommelsen, och om budgetramarna tillåter, ansvarar Uppsala kommun bland annat för:
- Enligt avtalet kan det tillkomma pendlarparkeringar vid Ålands kyrka och Vänge tätort, men detta behöver dock utredas vidare i samband med vägplaneskedet.
- Komplettera nio busshållplatser med cykelparkeringar. Innan kommunen ställer ut cykelställ, kommer Trafikverket och Region Uppsala att behöva bygga om busshållplatserna så att de uppfyller standard enligt regionens så kallade hållplatshandbok.
- Genomföra trafiksäkerhetshöjande åtgärder för oskyddade trafikanter vid Östforavägen mellan väg 72 och Järlåsa skola.
- Driva kommunikationsinsatser kring exempelvis ökad hjälm- och reflexanvändning i samverkan med skolor, föreningar och större arbetsgivare.
Kostnader för Uppsala kommun
Majoriteten av kostnaderna för Uppsala kommun enligt den nya överenskommelsen, cirka 4,5 miljoner kronor, är investeringskostnader för framför allt två nya pendlarparkeringar.
Främjar mer hållbar mobilitet
Den nya överenskommelsen är viktig för Uppsala, Sveriges största landsbygdskommun med omkring 56 000 boende och verksamma på landsbygderna.
Varje dag behöver tusentals boende och verksamma transportera sig själva eller sina varor och tjänster inom och mellan kommuner i länet. Överenskommelsens satsningar på smidigare övergångar och förbindelser, genom exempelvis fler och mer lättillgängliga och säkra pendlarparkeringar och busshållplatser, förväntas bidra till ett ökat hållbart resande.
Transporter har stor påverkan på klimatet. Förbränning av fossila bränslen står för det största bidraget till klimatförändringarna både i Sverige och i övriga världen. Inrikes transporter svarar för nästan en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser, och domineras av utsläpp från vägtrafiken.
Ambitiöst klimat- och miljöarbete
Uppsala kommun har en ambitiös målsättning om att vara fossilfritt 2030 och klimatpositivt 2050. En attraktiv och välfungerande kollektivtrafik spelar en nyckelroll i klimatomställningen. Fossil vägtrafik kan inte fortsätta att dominera transporterna på samma sätt som tidigare. Målet 2050 är att alla resor och transporter i Uppsala sker med hållbara färdmedel.
Det är dock en utmaning att som Uppsala ingå i landets största arbetsmarknadsregion samtidigt som en omställning till ett mer transportsnålt samhälle med lägre klimatavtryck genomförs. Måluppfyllelsen i detta sammanhang förutsätter åtgärdspaket som Överenskommelsen avseende utveckling av väg 72 där olika parter och strategier samspelar och inte drar i olika riktningar.
Mer information
- Länsplan för regional transportinfrastruktur i Uppsala län 2022–2033: Infrastruktur i Region Uppsala
- Nu gällande Program för mobilitet och trafik för Uppsala kommun: Program för mobilitet och trafik - Uppsala kommun
- Nu gällande Handlingsplan för mobilitet och trafik: Handlingsplan för mobilitet och trafik - Uppsala kommun
- För att kunna välkomna fler invånare, besökare och verksamheter till Uppsala kommuns olika delar på ett hållbart sätt, inte minst i innerstaden, behöver trafiksystemet utvecklas. Vi håller därför på att ta fram en Trafiknätsplan. Planen ska bidra till enklare vardagsliv, lägre klimatavtryck, förbättrad folkhälsa och högre ekonomisk aktivitet. Trafiken - Uppsala kommun
- Nu gällande Landsbygdsprogram för Uppsala kommun 2017–2023: Landsbygdsprogram för Uppsala kommun - Uppsala kommun
- Nu gällande Handlingsplan för Uppsala kommuns landsbygdsprogram 2022–2023: Handlingsplan för Uppsala kommuns landsbygdsprogram 2022–2023 - Uppsala kommun
- Remissversion av Uppsala kommuns landsbygdsprogram 2024–2030; en reviderad version förväntas antas av kommunfullmäktige under hösten 2024: Remiss av Uppsala kommuns landsbygdsprogram 2024–2030 - Uppsala kommun
- Uppsala kommuns breda miljö- och klimatarbete: Så arbetar vi med: Miljö och klimat - Uppsala kommun