Utveckling av väg 72 som främjar mer hållbart resande

Den 11 september antog kommunstyrelsen Överenskommelse avseende utveckling av väg 72 mellan Uppsala kommun, Heby kommun och Region Uppsala. Åtgärderna i avtalet syftar till att öka trafiksäkerheten och möjligheten till hållbara resor längs med vägen. Det är ett trepartsavtal som tydliggör respektive parts ansvar gällande utveckling av väg 72 mellan Uppsala och Heby.

Kommunstyrelsen i Heby kommun beslutade om överenskommelsen den 10 september, och Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden i Region Uppsala förväntas besluta om avtalet den 23 september.

Konkreta exempel på åtgärder

Inom ramen för överenskommelsen, och om budgetramarna tillåter, ansvarar Uppsala kommun bland annat för:

• Enligt avtalet kan det tillkomma pendlarparkeringar vid Ålands kyrka och Vänge tätort, men detta behöver dock utredas vidare i samband med vägplaneskedet.
  • Komplettera nio busshållplatser med cykelparkeringar. Innan kommunen ställer ut cykelställ, kommer Trafikverket och Region Uppsala att behöva bygga om busshållplatserna så att de uppfyller standard enligt regionens så kallade hållplatshandbok.
  • Genomföra trafiksäkerhetshöjande åtgärder för oskyddade trafikanter vid Östforavägen mellan väg 72 och Järlåsa skola.
  • Driva kommunikationsinsatser kring exempelvis ökad hjälm- och reflexanvändning i samverkan med skolor, föreningar och större arbetsgivare.

Kostnader för Uppsala kommun

Majoriteten av kostnaderna för Uppsala kommun enligt den nya överenskommelsen, cirka 4,5 miljoner kronor, är investeringskostnader för framför allt två nya pendlarparkeringar.

Främjar mer hållbar mobilitet

Den nya överenskommelsen är viktig för Uppsala, Sveriges största landsbygdskommun med omkring 56 000 boende och verksamma på landsbygderna.

Varje dag behöver tusentals boende och verksamma transportera sig själva eller sina varor och tjänster inom och mellan kommuner i länet. Överenskommelsens satsningar på smidigare övergångar och förbindelser, genom exempelvis fler och mer lättillgängliga och säkra pendlarparkeringar och busshållplatser, förväntas bidra till ett ökat hållbart resande.

Transporter har stor påverkan på klimatet. Förbränning av fossila bränslen står för det största bidraget till klimatförändringarna både i Sverige och i övriga världen. Inrikes transporter svarar för nästan en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser, och domineras av utsläpp från vägtrafiken.

Ambitiöst klimat- och miljöarbete

Uppsala kommun har en ambitiös målsättning om att vara fossilfritt 2030 och klimatpositivt 2050. En attraktiv och välfungerande kollektivtrafik spelar en nyckelroll i klimatomställningen. Fossil vägtrafik kan inte fortsätta att dominera transporterna på samma sätt som tidigare. Målet 2050 är att alla resor och transporter i Uppsala sker med hållbara färdmedel.

Det är dock en utmaning att som Uppsala ingå i landets största arbetsmarknadsregion samtidigt som en omställning till ett mer transportsnålt samhälle med lägre klimatavtryck genomförs. Måluppfyllelsen i detta sammanhang förutsätter åtgärdspaket som Överenskommelsen avseende utveckling av väg 72 där olika parter och strategier samspelar och inte drar i olika riktningar.