Kommunstyrelsen i Heby kommun beslutade om överenskommelsen den 10 september, och Trafik- och samhällsutvecklingsnämnden i Region Uppsala förväntas besluta om avtalet den 23 september.
Inom ramen för överenskommelsen, och om budgetramarna tillåter, ansvarar Uppsala kommun bland annat för:
Majoriteten av kostnaderna för Uppsala kommun enligt den nya överenskommelsen, cirka 4,5 miljoner kronor, är investeringskostnader för framför allt två nya pendlarparkeringar.
Den nya överenskommelsen är viktig för Uppsala, Sveriges största landsbygdskommun med omkring 56 000 boende och verksamma på landsbygderna.
Varje dag behöver tusentals boende och verksamma transportera sig själva eller sina varor och tjänster inom och mellan kommuner i länet. Överenskommelsens satsningar på smidigare övergångar och förbindelser, genom exempelvis fler och mer lättillgängliga och säkra pendlarparkeringar och busshållplatser, förväntas bidra till ett ökat hållbart resande.
Transporter har stor påverkan på klimatet. Förbränning av fossila bränslen står för det största bidraget till klimatförändringarna både i Sverige och i övriga världen. Inrikes transporter svarar för nästan en tredjedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser, och domineras av utsläpp från vägtrafiken.
Uppsala kommun har en ambitiös målsättning om att vara fossilfritt 2030 och klimatpositivt 2050. En attraktiv och välfungerande kollektivtrafik spelar en nyckelroll i klimatomställningen. Fossil vägtrafik kan inte fortsätta att dominera transporterna på samma sätt som tidigare. Målet 2050 är att alla resor och transporter i Uppsala sker med hållbara färdmedel.
Det är dock en utmaning att som Uppsala ingå i landets största arbetsmarknadsregion samtidigt som en omställning till ett mer transportsnålt samhälle med lägre klimatavtryck genomförs. Måluppfyllelsen i detta sammanhang förutsätter åtgärdspaket som Överenskommelsen avseende utveckling av väg 72 där olika parter och strategier samspelar och inte drar i olika riktningar.