Uppsala värdkommun för nationella konferensen Vatten Avlopp Kretslopp 2025

12–13 mars 2025 står Uppsala värd för den nationella konferensen Vatten Avlopp Kretslopp. Senast konferensen hölls i Uppsala var 2012. Nu är det återigen dags för lärdomens stad att ta del av alla spännande VA-frågor och den kunskap som finns samlad här.

Bild över stadsmiljö och forsande vatten i en å

VA-guiden bjuder tillsammans med Uppsala kommun och VA-bolaget Uppsala Vatten och Avfall in till den nationella konferensen Vatten Avlopp Kretslopp (VAK), 12–13 mars 2025. Konferensen samlar omkring 400–600 deltagare och arrangeras på olika platser varje år.  Nu har turen alltså kommit till Uppsala och Fyrishovs konferensanläggning.

– De generösa lokalerna på Fyrishov är perfekta för både föreläsningar och ger goda möjligheter för nätverkande och inte minst kommer vår unika VA-utställning med produkter och tjänster som är integrerad i konferensen till sin rätt, samlad på ett ställe, säger Maja Englund, VD och projektledare för konferensen på VA-guiden.

Som alltid på VAK deltar och bidrar värdarna med föreläsningar och lokala exempel till konferensens innehåll. För Uppsala kommun och Uppsala Vatten och Avfall är frågorna om vatten, avlopp och kretslopp högt uppe på agendan och med spännande forskning från två universitet, Uppsala universitet och SLU, så händer det mycket i Uppsala.

– Det är med stor entusiasm och glädje som vi välkomnar VA-branschen till Uppsala. Att samla experter från olika områden är inte bara givande, det är också nödvändigt för att driva branschen framåt, säger Linda Jacobson, förvaltningschef miljöförvaltningen.

– Det känns jätteroligt att få dela med hur vi på Uppsala Vatten jobbar med att klimatanpassa Uppsala i ett spännande forum som VAK-konferensen. Vi har just nu ett viktigt arbete med att anpassa Uppsalas VA-infrastruktur till följd av de klimatförändringar som sker just nu. Vi kommer att prata en hel del om våra dagvattendammar som är en viktig del i detta, säger Irina Persson, strateg inom dagvatten och klimatanpassning på Uppsala Vatten.

Monterbokning till konferensens VA-utställning öppnar i slutet av september och konferensprogram och bokning för deltagare i början av december.

– Ringa in datumen 12–13 mars 2025 i kalendern redan nu så hoppas jag att vi ses i Uppsala för givande erfarenhetsutbyte och kunskapsinhämtning säger Maja Englund, VD och projektledare för konferensen på VA-guiden.

Konferensen Vatten Avlopp Kretslopp – VA-guidens webbplats