Vinnarna av omsorgspriset 2024 gör skillnad för Uppsalaborna

Varje år uppmärksammar Uppsala kommun personer som gör extra stor skillnad för Uppsalaborna i sitt arbete inom vård- och omsorg och socialtjänst, genom att dela ut omsorgspriset. 17 juni firades årets tre vinnare i Stadshuset.

Vinnarna av omsorgspriset 2024. Anna Löwgren Florén, Natasha Djordjevic och Emil Thor
Vinnare 2024: Anna Löwgren Florén, Natasha Djordjevic och Emil Thor.

Omsorgsnämnden, socialnämnden och äldrenämnden delar varje år ut omsorgspriset till en eller flera medarbetare som arbetar med vård- och omsorg och socialtjänst i kommunen. Årets vinnare är Natasha Djordjevic, Emil Thor och Anna Löwgren Florén. De fick under kommunfullmäktiges sammanträde 17 juni ta emot priset för sitt fina arbete.

Utifrån nomineringarna har en jury från varje nämnd skrivit ihop en motivering om varför Natasha, Emil och Anna vinner årets omsorgspris. Ordförande för varje nämnd läste upp motiveringarna och vinnarna fick ta emot blommor och en presentcheck på 10 000 kronor i KF-salen.

Årets vinnare

Natasha Djordjevic arbetar som Silviasyster och är aktivitetsansvarig på Hasselparken. Hon får äldrenämndens omsorgspris för sin imponerande kompetens inom demens och bemötande och för att hon alltid sätter de boende i fokus och inkluderar deras anhöriga på ett föredömligt sätt.

– Det känns otroligt att vinna. Jag älskar att hjälpa våra boende och deras anhöriga. Men det här arbetet gör jag tillsammans med mina kollegor och chefer. Man kan inte göra allt själv. Så priset borde gå till alla, säger en glädjestrålande Natasha.

Emil Thor får omsorgsnämndens omsorgspris för sin kompetens som boendestödjare och för sitt engagemang för brukarna. Han har alltid brukarens delaktighet i fokus och ser varje persons möjligheter. Emil har ett starkt fokus på utveckling och ser möjligheter framåt för att utveckla boendestöd.

– Jag är väldigt chockad över att vinna. När jag hörde motiveringen läsas upp hann jag tänka på flera kollegor som har jobbat länge, som jag trodde skulle få priset. Men jag tänkte aldrig att jag skulle kunna vinna, berättar Emil.

Anna Löwgren Florén arbetar som teamledare i ungdomsteamet på barn- och ungdomsenhet 2. Hon får socialnämndens omsorgspris för sitt engagemang och fokus på barnens och familjernas bästa. Anna är oerhört kompetent och engagerad och brinner för att hjälpa familjer att få rätt stöd.

– Det känns jättejätteroligt! Jag är överväldigad, rörd och skakad på ett positivt sätt över att få priset. Det här hade inte gått utan min chef och mina snälla, öppna och varma kollegor i min enhet som alla jobbar med ett tydligt klientfokus, säger en mycket överraskad Anna.

Inspireras av varandra

De som har blivit nominerade till omsorgspriset ska ha hjälpt någon till bättre livskvalitet. Genom att lyfta framgångsrika exempel vill Uppsala kommun stärka yrkesstoltheten och inspirera till innovation och utveckling.

Här kan du läsa de fullständiga motiveringarna och mer om omsorgspriset.