Yrkesutbildningens elever tar steget ut i arbetslivet

Under våren och till sommaren tar många elever examen från en yrkesutbildning i Uppsala kommun. De går nu ut på arbetsmarknaden inom branscher där de är mycket efterfrågade. Grattis till de nyexaminerade eleverna och grattis till Uppsala!

Shadia och Anders står bredvid varandra under ett grönt träd och tittar in i kameran.
Shadia Taleb och Anders Persson har nyligen avslutat sina yrkesutbildningar och går nu ut i yrkeslivet.

Flera gånger om året startar de många yrkesutbildningar som Uppsala kommuns vuxenutbildning erbjuder. Lika många gånger per år fylls Uppsalas arbetsmarknad på med nyexaminerade elever från yrkesutbildningarna. Nu till sommaren säger vi hej till bland annat 8 nya cykeltekniker, 16 elevassistenter och 16 undersköterskor. De nyexaminerade eleverna tar nu steget ut i yrkeslivet, där de är mycket efterlängtade.

Två av de som nyligen tagit examen från yrkesutbildningen är Shadia Taleb och Anders Persson.

Shadia fick jobb direkt efter examen

Shadia har gått kock-lärlingsutbildningen och är idag färdigutbildad kock. Genom att läsa en lärlingsutbildning spenderade Shadia den största delen av utbildningen på en arbetsplats, där hon fick mycket kunskap och praktisk erfarenhet av sitt nya yrke.

– Jag fick jobb direkt efter utbildningen, vilket känns väldigt bra. Jag gjorde praktik på en restaurang och de frågade om jag ville jobba kvar när jag var färdigutbildad, säger Shadia Taleb.

Enligt Shadia var det bästa med utbildningen att hon fick lära sig att laga mat som hon tidigare inte lagat eller ätit, samtidigt som hon spenderade dagarna med att göra något hon verkligen tycker om - att baka och laga mat.

– Jag har alltid älskat att både dekorera och laga mat och att baka, även innan jag började studera. Jag är inte från Sverige och hade innan den här utbildningen inte så bra koll på den svenska maten. Så det var väldigt kul att få lära mig en ny matkultur. Under utbildningen och på jobbet lär jag mig också mer svenska och blir bättre för varje dag, säger Shadia Taleb.

Anders på väg in i en framtidsbransch

Anders har studerat operatörsutbildningen och söker just nu jobb med stor nyfikenhet inom sin nya bransch och nya yrke.

– Operatörsbranschen är en framtidsbransch som expanderar och som det satsas mycket på. Det är en helt ny bransch för mig och jag är väldigt nyfiken på att nu gå ut i yrkeslivet och jobba som processoperatör. Det känns väldigt spännande, säger Anders Persson.

Lärandet slutar inte efter examen

Under operatörsutbildningen har Anders både lärt sig de teoretiska och praktiska delarna av yrket. Anders berättar också att utbildningen ger eleverna mer än bara kunskaper inom elevens framtida yrke.

– Under utbildningen får man inte bara nya kunskaper om vårt nya yrke, utan vi får också lära oss att möta nya saker. Eftersom vårt samhälle är i ständig förändring är detta jätteviktigt. Vår lärprocess tar inte slut när vi är klara med utbildningen, utan den fortsätter genom hela livet. Vi får många verktyg som vi har nytta av i både yrket och som privatperson, säger Anders Persson.

Ökar möjligheterna till jobb

På vuxenutbildningen erbjuder Uppsala kommun många olika utbildningar till yrken som är efterfrågade på arbetsmarknaden. Här finns bland annat utbildningar till undersköterska, elevassistent, VVS-montör och bilmekaniker. Yrkesutbildningarna har praktisk inriktning, vilket innebär att eleverna får relevant yrkeskunskap och tränas i yrket genom arbetsplatsförlagt lärande.

– Möjligheterna att få jobb ökar med en yrkesutbildning. Eleverna utbildas i sitt nya yrke och tränas i intervjuteknik och att skriva CV, vilket underlättar när eleverna söker jobb efter examen. Det är också många elever som får sitt första jobb på sin praktikplats, säger Helena Ramqvist, enhetsrektor för yrkesutbildningen.

Yrkesutbildningen mer än en väg till jobb

Utöver att yrkesutbildningen är ett sätt till egen försörjning, bidrar den till elevens personliga utveckling och känsla av sammanhang.

– Många elever hos oss inleder sin utbildning med dåliga erfarenheter från tidigare skolgång, eller nästan ingen skolbakgrund alls. Vi arbetar mycket med att lära ut studieteknik och har en väl utbyggd elevhälsa och pedagogiskt stöd som stöttar eleverna under studietiden. Vi bygger både kunskap och självkänsla hos våra elever. Många elever får också nya vänner, vilket bidrar till integration. Vi är väldigt stolta över våra elever, säger Helena Ramqvist.

Är du nyfiken på vuxenutbildningen och de yrkesutbildningar Uppsala kommun erbjuder?

Här kan du läsa mer kommunens yrkesutbildningar.