Ytterligare åtgärder för att stärka säkerheten och kvaliteten inom äldreomsorgen

I början av september framkom allvarliga uppgifter om att två äldre kvinnor som har hemtjänst från Uppsala kommun har blivit utsatta för sexuella övergrepp. 26 september tog kommunstyrelsen och äldrenämnden beslut om en rad åtgärder för att säkerställa att något liknande inte ska hända igen.

Redan 11 september tog kommunstyrelsen beslut om att införa förstärkta bakgrundskontroller för nyanställda som arbetar nära brukare. Syftet är att öka säkerheten för både medborgare och verksamheter och att vara ett stöd till de chefer som står inför att rekrytera personal.

- Ett första omedelbart agerande var att införa utökade bakgrundskontroller för nyanställda som arbetar nära brukare inom vård och omsorg. Vi tittar nu också på vilka ytterligare yrkesgrupper i kommunen som behöver omfattas. Utdrag ur belastningsregistret kan avskräcka vissa från att söka jobb hos oss, men det är inte hela lösningen och upptäcker inte alla som ska hållas borta från välfärdsyrken, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Nu tar både kommunstyrelsen och äldrenämnden beslut om ytterligare åtgärder för att stärka säkerheten och kvaliteten inom verksamheten och samtidigt minimera riskerna för otillbörlig påverkan och potentiell välfärdsbrottslighet.

I kommunstyrelsens beslut ligger uppdrag till verksamheten att bygga upp en säkerhets- och kvalitetshöjande rekryteringsstödsfunktion och ge chefer utbildningar inom välfärdsbrottslighet. Dessutom får verksamheten i uppdrag att utveckla stickprovskontroller och uppföljning av brister och avvikelser.

I äldrenämndens beslut ligger en åtgärdslista på tolv punkter. Bland annat finns ett uppdrag om att införa tekniska lösningar som ger de äldre möjlighet att se vem som kommer och ger stöd och när. Det ska även finnas möjlighet till digital nattillsyn i större utsträckning.

- Vi fortsätter också att öka resurserna till äldrenämnden. Pengarna går bland annat till att anställa fler verksamhetsnära chefer. Att chefer har närmare kontakt med sina medarbetare är avgörande för att kunna fånga upp signaler om att något inte står rätt till i ett tidigt skede, säger Tobias Smedberg (V), äldrenämndens ordförande.

- Det finns inga ord starka nog att beskriva känslan när övergrepp och sexuella ofredanden sker i en äldre människas hem och våra tankar är med dem som har drabbats. Vi är, precis som alla andra Uppsalabor, djupt upprörda. Men vi är också fast beslutna om att göra allt som står i vår makt för att detta inte ska ske igen, säger Linda Eskilsson, (MP) kommunalråd.

Läs hela kommunstyrelsens ärende om åtgärder för ökad trygghet och säkerhet i vård och omsorg. (PDF, 86 KB)

Läs hela äldrenämndens ärende om ökad trygghet och säkerhet inom vård och omsorg. (PDF, 147 KB)

Se tidigare publicerad information

Pressinformation om allvarliga händelser inom äldreomsorgen