Differentiering av yrkesroller innebär att arbetsuppgifter delas upp så att rätt kompetens används på rätt plats. Varje medarbetares resurser och kunskap tas tillvara på bästa sätt genom tydliga kriterier och en översikt över varje roll och dess ansvarsområde.
Nu har det gått ungefär ett år sedan arbetet sattes i gång och Bodil, verksamhetschef på Hasselparken, ser en tydlig förbättring inom verksamheten.
– Det här är ett annat sätt att arbeta på än vad många är vana vid, men jag är övertygad om att det är rätt väg att gå och jag ser positivt på det. Vi får rätt person på rätt plats med rätt kompetens, säger Bodil.
Den nya yrkesrollen servicebiträde frigör tid för undersköterskor och vårdbiträden till att ägna mer tid åt brukarnära vård- och omsorgsuppgifter. Servicebiträden tar hand om arbetsuppgifter som inte kräver formella utbildningskrav men som är till verksamhetens behov såsom städ, tvätt och beredning av måltider.
– Undersköterskorna har nu mer tid för de boende och kan genomföra fler aktiviteter. Jag tror också att detta gör oss till en mer attraktiv arbetsgivare eftersom fler kan arbeta med det de är bra på. Förhoppningen är att förändringen leder till ökad effektivitet och engagerade medarbetare, säger Bodil.
Rollen som särskilt yrkesskicklig ger utbildade undersköterskor möjlighet att ta ett större ansvar och bidra till verksamhetens utveckling framåt. På äldreboendet Von Bahr är Albina Kelmendi en av dem som klivit in i rollen.
– Den största skillnaden är att jag nu har ett större mandat att planera och fördela veckans arbetsuppgifter utifrån verksamhetens behov, säger Albina, som även handleder sina kollegor och utför mer avancerade arbetsuppgifter.
Servicebiträden kan avancera till att bli vårdbiträden, och undersköterskor kan ta steget vidare och bli särskilt yrkesskickliga undersköterskor. För att säkerställa en rättvis och objektiv bedömning av rollerna använder verksamhetschef tillsammans med legitimerad personal en tydlig befattningsmodell, en matris som utvärderar medarbetarnas färdigheter och kompetenser. Syftet är att undvika godtyckliga bedömningar. Mikael Ahlstam Ardre, verksamhetschef på Von Bahr, tycker att modellen fungerar bra.
– Det är relativt enkelt att göra bedömningen. Det kräver dock en god kännedom om medarbetaren, både från min roll som verksamhetschef och från sjuksköterskan. Matrisen i sig är tydlig utifrån de olika områdena som ska bedömas, berättar Mikael.
Genom att differentiera arbetsrollerna kan både brukare och medarbetare gynnas. Rätt kompetens används på rätt plats, och fler får möjlighet att växa i sina roller. Med tydligare ansvarsfördelning och en hållbar struktur för kompetensutveckling skapas förutsättningar för en äldreomsorg som möter framtidens krav.
– Vi ser redan att de nya yrkeskategorierna bidrar till både bättre vård och omsorg för de äldre och en förbättrad arbetsmiljö för våra anställda. När undersköterskor kan fokusera på sitt yrke, samtidigt som fler får möjlighet att arbeta och vidareutbilda sig inom äldreomsorgen, skapar vi en hållbar och framtidssäkrad verksamhet, säger Tobias Smedberg.