Skolparkeringar är viktiga pusselbitar i arbetet när Uppsala parkering, det kommunägda parkeringsbolaget, bygger ut stadens nät av publika laddstationer.
- Skolorna finns ju redan strategiskt utplacerade runt om i staden, vilket gör att de är lättillgängliga för många. Eftersom större parkeringar omfattas av krav på möjligheter för elbilsladdning är förutsättningarna goda för samnyttjande av den laddinfrastruktur som dessa parkeringar ändå ska ha. Parkeringarna är öppna för allmänheten under kvällar, nätter och helger, och det är framför allt då som elbilsägare brukar ladda sina bilar. Vår förhoppning är att den här åtgärden blir ytterligare ett bidrag till omställningen till ett fossilfritt samhälle , säger Paul Eskilsson (MP), styrelseordförande för Uppsala parkering AB
Kostnaderna för att bygga ny laddinfrastruktur varierar förstås beroende på platsens förutsättningar. Men att anläggningskostnaderna generellt blir lägre när det byggs på kommunal kvartersmark än på allmän gatumark är det ingen större tvekan om. Behoven av omfattande grävarbeten brukar vara mindre och fastigheternas befintliga el-abonnemang kan oftast användas, vilket gör att kostsamma anslutningsavgifter kan undvikas. Att fastighetsägaren har rådighet över marken gör också mer långsiktiga investeringar möjliga eftersom laddinfrastrukturen kan placeras där den inte behöver flyttas på eller demonteras i samband med exempelvis vägarbeten.
Sedan vintern 2022/2023 har Uppsala parkering, på uppdrag av kommunstyrelsen, tillgängliggjort cirka 1400 p-platser på kommunala skolor och förskolor i Uppsala. Ett 50-tal av fastigheternas parkeringar har avgiftsbelagts. Ett pågående arbete där det är meningen att bolaget på sikt ska överta drift/övervakning även för övriga kommunala verksamheters parkeringar.
- Att våra verksamheters parkeringar kan användas av allmänheten under helger och många av dygnets timmar är ett smart sätt att använda mark som vi redan har tillgång till. Vi får ett välkommet tillskott av p-platser i och omkring stadskärnan samtidigt som vi kan vi öka utbudet av tillgänglig laddinfrastruktur på ett kostnadseffektivt sätt. Det är något som är särskilt efterfrågat i stadsdelar med många flerbostadshus och där fastighetsägarna har begränsade möjligheter att anlägga laddplatser på sin egen mark, förklarar kommunstyrelsens ordförande, Erik Pelling (S).
Det målmedvetna arbetet med utbyggnad av laddinfrastruktur på stadens skolor är ett av skälen till att Uppsala kommun, som en av tre kommuner i Sverige, har nominerats för utmärkelsen Laddguldet 2025. Priset delas ut av 2030-sekretariatet (extern länk) . Pristagarnas inbördes ordning kommer att offentliggöras fredagen 4 april.