Boländernas förskola är en av Uppsala kommuns 100 förskolor. Förskolan har 95 barn i åldrarna 1–5 år fördelat på fyra avdelningar och en förskolebuss. Här arbetar ett 20-tal pedagoger dagligen aktivt med jämställdhet.
– Vi pedagoger diskuterar mycket kring hur vi pratar och vad vi säger till barnen. Slänger vi oss med uttryck som ”kom nu alla killar så spelar vi fotboll” eller ”kom nu alla tjejer så klär vi ut oss” skapar vi en förväntan på barnen att göra och vara på ett särskilt sätt. I stället säger vi ”kom alla barn, berättar Monia Wennström, förskollärare på Boländernas förskola och rörelseambassadör för Uppsala kommuns förskolor.
I förskolans läroplan från 2018 står det tydligt att förskolans uppdrag är att jobba med jämställdhet. Alla Uppsala kommuns förskolor har en plan för diskriminering och kränkande behandling.
– Vi är noga med att berätta för föräldrarna att på förskolan får alla barn, oavsett kön, leka med vad och vem de vill, och vi uppmuntrar och inspirerar alla barn till att delta i olika typer av aktiviteter. Förskolan ska vara en fristad för barnen där de känner att de kan göra allt och drömma stort. Vi pedagoger behöver vara modiga och våga utmana både barn och förälder kring könsstereotypa normer, säger Monia.
Kartläggningar visar att flickor rör sig mindre än pojkar och håller sig närmare pedagogerna, medan pojkar rör sig mer och över större delar av förskolegården. Det kan förklara att flickor har ett mer utvecklat ordförråd än pojkar när de börjar förskoleklass, eftersom de får mer tillgång till pedagogernas tid. Pojkarna missar de språkutvecklande samtalen, men får bättre kroppskontroll och motorik.
Den insikten och att WHO rekommenderar minst 60 minuters pulshöjande aktivitet för barn varje dag, har gjort att Uppsala kommuns förskolor och dagbarnvårdare satsar mer på fysisk aktivitet.
– När vi vuxna är mer aktiva, kommer flickorna att röra sig mer och pojkarna får en bättre språkutveckling. Vi ser också att skolan förväntar sig att barnen ska kunna göra en serie av olika rörelser när de kommer till förskoleklass. Därför är det så viktigt att alla barn får med sig ett självförtroende från förskolan och kan de här grundrörelserna, säger Monia Wennström.
Uppsala kommuns förskolor satsar på fysisk aktivitet på flera olika sätt. Rektorer har till exempel varit på en föreläsning med Daniel Berglind, docent i folkhälsovetenskap, som forskar på hur barn kan röra sig mer. Ett tiotal förskolor har också deltagit i att utveckla material för ökade fysiska och pulshöjande aktiviteter. Man har även tillsatt två rörelseambassadörer.
Monia Wennström är en av rörelseambassadörerna som utbildar förskolor genom workshops och nätverkande. I dagsläget har drygt 20 förskolor fått utbildning. De förskolorna har också fått aktivitetslådor med material och förslag på aktiviteter, som under ledning av pedagoger utmanar barnens fysiska förmågor och höjer pulsen.
Flera förskolor har också byggt en hinderbana på gården. Bland annat Boländernas förskola, som har en stor och utmanande hinderbana på baksidan av förskolegården.
– I början var det många barn som knappt orkade springa ett varv runt hinderbanan, nu ser vi att de orkar 3–4 varv utan problem. Barnen har också blivit mer delaktiga i att göra egna banor och de drar i gång fler egna aktiviteter. I jämställdhetsarbetet är vi vuxna otroligt viktiga förebilder. När vi pedagoger deltar aktivt visar vi barnen att ”allt det här kan du också göra”, säger Monia Wennström.
Tack vare sitt jämställdhetsarbete är avdelning förskola en av tre finalister i Uppsala kommuns jämställdhetspris 2025. Vinnaren som presenteras 7 mars, får 25 000 kronor att använda till fortsatt jämställdhetsarbete.