Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Nyhet

Företagen ger Uppsala kommun höga betyg i årets mätning av företagsservice

Uppsala kommun fortsätter att förbättra sin service till företag och får höga betyg i SKR:s senaste Nöjd-Kund-Index-mätning (NKI). Med ett totalbetyg på 76 – en ökning från 75 – placerar sig Uppsala över rikssnittet (75).

minglande Uppsalaföretagare på dialogforumet Uppsala möts
Företagen är grunden för ett bra samhälle och viktiga för Uppsalas utveckling. Dialogforum som Uppsala möts, leverantörsträffar, branschråd och företagsbesök är exempel på hur kommunen och företagen utvecklar Uppsala tillsammans.

Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) mäter i samarbete med Stockholm Business Alliance (SBA) varje år hur bra kommunerna är på att ge service till företag i myndighetsärenden. Mätningen baseras på resultat från myndighetsområdena: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll, serveringstillstånd och upphandling.  

796 företagare har tyckt till

Årets resultat bygger på svar från 796 företagare som haft myndighetsärenden hos Uppsala kommun under 2024. Företagen upplever förbättringar inom flera serviceområden som rättssäkerhet, bemötande, information och kompetens. Dessa områden, och total NKI, bedöms i samband med ärenden som rör bland annat ansökningar om bygglov, serveringstillstånd och markupplåtelse.

– Det är glädjande att vi ser en fortsatt positiv utveckling i vår företagsservice. Ett gott företagsklimat är avgörande för fler jobb och en stark tillväxt i näringslivet. NKI är en av flera mätningar vi följer, och vi är glada över den positiva utvecklingen. Samtidigt är vi ödmjuka inför att det finns områden där vi kan bli ännu bättre, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Tydliga resultat i flera myndighetsområden

Kommunens systematiska förbättringsarbete fortsätter att ge resultat. Betyget för serveringstillstånd har till exempel ökat från 83 till 86 vilket är betydligt högre än rikssnittet (76). Även inom områdena markupplåtelse, miljöskydd och hälsoskydd ser vi ett högre betyg. Samtidigt som flera områden utvecklas positivt syns något lägre betyg inom brandskydd, bygglov och livsmedelskontroll.

– Bygglovsenheten har gjort en betydande resa sedan 2020 och det är glädjande att vi fortsatt ligger på en hög nivå. Det är särskilt positivt att mindre företag med färre än 10 anställda upplever en förbättring. Det visar att våra insatser för att förenkla och skapa tydlighet gör skillnad även för de mindre företagen. Årets resultat planar dock ut, och vi fortsätter att utveckla vår lyhördhet, våra rutiner och vår återkoppling för att ytterligare stärka servicen, säger Andreas Thoor, områdeschef för bygglov, stadsbyggnadsförvaltningen.

Fokus på förbättringar inom upphandling

Trots framstegen finns fortsatt utmaningar, särskilt inom upphandling, där tydlighet och uppföljning behöver stärkas. För att möta företagens behov har kommunen bland annat förenklat upphandlingsdokument och intensifierat dialogen med näringslivet.

– Vi arbetar aktivt för att bli snabbare och tydligare i våra upphandlingar. Genom stärkt uppföljning, enklare underlag och tätare dialog med företagen skapar vi en mer effektiv process, säger Helena Sköld Lövgren, upphandlingschef på Uppsala kommun.

Långsiktig förbättring och nära dialog

Under det senaste decenniet har NKI för Uppsala stigit från 66 till 76. Enligt Sveriges Kommuner och Regioner är ett betyg över 70 högt.

– NKI-mätningen är viktig, men för att få en heltäckande bild av företagsklimatet analyserar vi flera olika undersökningar, till exempel Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet, och har en nära dialog med företagen. Det ger oss ett bra underlag för att prioritera rätt förbättringsåtgärder framöver, säger Charlotte Skott, näringslivsdirektör, Uppsala kommun.

Tabell Uppsala serviceområden 2024 (2023) samt Rikssnitt 2024

Resultat Serviceområden för Uppsala kommun 2024. Avser företagsärenden med beslutsdatum under 2024. *Skalan mäter från 0 till 100 där 100 är max. Enligt SKR är index <50 att betrakta som mycket lågt, 50-61 lågt, 62-69 godkänt, 70-79 högt och >80 mycket högt.

Serviceområde NKI 2024 (2023) NKI rikssnitt 2024
Information  77 (75) 75
Tillgänglighet  77 (77) 76
Bemötande 83 (81) 81
Kompetens 79 (77) 76
Rättssäkerhet 80 (76) 77
Effektivitet 76 (76) 75
Total 76 (75) 75

Tabell Uppsala myndighetsområden 2024 (2023) samt Rikssnitt 2024

Myndighetsområdenas resultat viktas med ärendevolymer och bygger det sammanvägda NKI resultatet. *Skalan mäter från 0 till 100 där 100 är max. Enligt SKR är index <50 att betrakta som mycket lågt, 50-61 lågt, 62-69 godkänt, 70-79 högt och >80 mycket högt.

Myndighetsområde  NKI 2024 (2023)  NKI rikssnitt 2024
Bygglov 71 (72) 69
Brandskydd 79 (80) 82
Markupplåtelser 78 (76) 76
Miljöskydd 67 (65) 72
Hälsoskydd 77 (72) 73
Livsmedelskontroll 77 (79) 78
Serveringstillstånd 86 (83) 76
Upphandling 60 (65) 64
Total  76 (75) 75

 

För mer information och pressbilder

Maria Schelin, pressansvarig, Uppsala kommun
Telefon: 018-727 20 40
E-post: maria.schelin@uppsala.se

Här kan du läsa mer om NKI-resultaten (SKR)