Von Bahrs skola arbetar med modersmål och svenska parallellt för att ge eleverna stärkt identitet. För tredje året i rad belönades skolan med diplom för sin kreativa flerspråkighet i Poesi utan gränsers poesitävling, som är en dikttävling på valfritt språk för skolungdom. Von Bahrs elever vann första, andra och tredje pris i finalen på Reginateatern 16 mars, där de själva framförde sin poesi på sitt modersmål eller ett modernt språk. (Se pristagarna nedan.) Von Bahrs skola var den enda skolan som deltog med alla tre moderna språken och hade också flest modersmålsbidrag.
Tiundaskolan antog poesiutmaningen Sustainable Poetry, som syftar till att främja läsglädje genom kombinationen poesi och hållbarhet. Elever från årskurs 1-3 och 8 deltog i poesitävlingen om en hållbar framtid på årets tema mod, medkänsla och mångfald. Fyra av Tiundaskolans elever vann priser, se vilka nedan. Skolan har bjudit in till en kreativ poesivandring där eleverna visar upp sina alster för kommuninvånarna i och runt sin skola, i Giraffparken och i olika verksamheters skyltfönster. Varje år resulterar poesiutmaningen också i en digital poesiantologi som skapas i samarbete med barn och unga. Det blir en poesiskatt som alla kan läsa.
Stort grattis till alla pristagare och alla andra som så fint deltagit i poesiutmaningarna!
Laura Danis Härdin i årskurs 1, Ruth Nilsson i 8D och Isabella Reyes Komaromi och Matilda Nasser som båda går i 8E.
Prisas för deltagande (modersmål och poesispråk anges inom parentes): Renata Cisse (wolof), Myka Gamez Cayco (filippino), Melissa Tesfaldet (tigrinja), Aneesha Tajmeen (bengali), Rahima Abdikerim Mohamed (somaliska), Oksana Vaniukovska (ukrainska) och Emily Koskamp (albanska).
Tyska årskurs 8: Mohamed Shevan, första plats, och Said Wahid Said Anwar, andra plats.
Tyska årskurs 9: Yassin Ismail, andra plats.
Spanska årskurs 7: Raisha Alam, första plats, och Selma Hodzic, tredje plats.
Spanska årskurs 8-9: Elin Katavic, första plats, Salar Hasan, andra plats, och Maria Chyzaran tredje plats.
Franska årskurs 7: Cem Kurt, delad första plats och Yara Afify, andra plats.
Bosniska: Haris Pehadzic första plats, Lejla Putes, andra plats, och Emir Telo, tredje plats.
Kurdiska: Vania Rasool och Roza Dawoud, delad första plats.
Dari: Parasto Chamanshah och Said Wahid Said Anwar, delad första plats.
Arabiska: Maria Chyzaran, första plats, och Yara Bu Stitiyeh, andra plats.
Poesivandring i och omkring Tiundaskolan.
Världspoesidagen inrättades 1999 av Unesco (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization). Det är en av Förenta nationernas internationella dagar. Syftet med temadagen är att uppmuntra till att läsa, skriva, undervisa och publicera poesi.