Gottsunda firar ny skola, allaktivitetshus, fritidsklubb och idrottshall

Nu är nya Gottsundaskolan tillsammans med allaktivitetshus, fritidsklubb och idrottshall invigda. Det är en viktig milstolpe i Gottsundas utveckling och som erbjuder en plats för lärande, idrott och kultur för alla åldrar.

Gottsundaskolans elevråd, rektor och representanter från Uppsala kommun och Skolfastigheter har invigt nya Gottsundaskolan med allaktivitetshus, fritidsklubb och idrottshall

Nya Gottsundaskolan som inkluderar pedagogiska lokaler, allaktivitetshus, fritidsklubb och en kombinerad fullstor idrottshall är invigd. Det är en viktig milstolpe i Gottsundas utveckling efter skolbranden 2018.

– Den nya och större skolan är en fantastisk nystart för Gottsunda efter den tragiska branden. Nu får eleverna en modern och trygg miljö att växa i, samtidigt som hela området får nya möjligheter till aktiviteter i vår idrottshall, fritidsklubb och allaktivitetshus. En plats som erbjuder aktiviteter och samvaro för hela Gottsunda där både unga och gamla kan mötas och utvecklas tillsammans, säger kommunstyrelsens ordförande Erik Pelling (S).

En plats för lärande, kultur, idrott och fritid

Den nya Gottsundaskolan har plats för 720 elever i årskurserna 6-9. Bygget omfattar även en kombinerad fullstor idrottshall, en fritidsklubb och ett allaktivitetshus. Idrottshallen kommer att vara öppen för föreningar att boka efter skoltid. Allaktivitetshuset kommer både att vara öppet för föreningar och för alla Gottsundabor. Där finns lokaler för musik, dans, hantverk, teknik, föreställningar, evenemang och annan kreativ verksamhet.

En viktig del i Gottsundas utveckling

Uppsala kommuns satsning på detta projekt är en del av en större plan för Gottsundas utveckling. Den tidigare Gottsundaskolan brann ner i oktober 2018. Då togs beslutet att inte bara återuppbygga skolan, utan att också utöka dess kapacitet och funktioner för att bättre möta behoven i området.

Projektet är ett viktigt steg i att skapa ett levande och hållbart Gottsunda där både utbildning och fritidsaktiviteter får ta plats. I ett Gottsunda som tack vare starka insatser inte längre klassas som ett särskilt utsatt område.

Invigning av de nya lokalerna

Skolfastigheters byggnation avslutades i juli och verksamheterna har sedan dess flyttat in. Vi firade med en invigning fredag 23 augusti.

På plats vid invigningen var representanter från Uppsala kommun, Skolfastigheter, rektor och skolans elever. Efter tal och sedvanlig bandklippning bjöd verksamheterna på rundvandring i de nya lokalerna.

Läs mer om nya bygget på Skolfastigheters webbplats .