Aktuellt inom Kommunrevisionen

Hand som håller i en penna och skriver på ett papper.
Granskningsrapporter och skrivelser

Se resultatet av kommunrevisionens granskningar.

Här hittar du datum för kommunrevisionens möten. Kommunrevisionens möteshandlingar är inte offentliga. Protokoll skrivs endast när kommunrevisionen fattar förvaltningsbeslut, några gånger per år.

Nästa möte:

Möten

Möteshandlingar från åren 2003–2010 hittar du på aldrehandlingar.uppsala.se

Revisorerna har till uppgift att granska att verksamheten sköts på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt. Revisorerna har också uppgiften att granska verksamheten i kommunens aktiebolag, i uppdraget som lekmannarevisor. Enligt kommunallagen ska kommunfullmäktige utse revisorer. En kommunrevisor är precis som andra politiker valda. De blir nominerade av sitt politiska parti, däremot är de politiskt oberoende i sina granskningar. Till sin hjälp ska de förtroendevalda revisorerna anlita yrkesrevisorer, som de själva väljer. Från och med 1 januari 2024 biträds Uppsala kommun av KPMG. På Sveriges Kommuner och Regioners (SKR) webbplats finns mer information om revisionen och dess uppdrag.

Läs mer om vad vi gör

Förtroendevalda i Kommunrevisionen

Kommunrevisionen har 9 ledamöter och 9 ersättare. Visa alla förtroendevalda

Kontakta kommunrevisionen

Telefon:
018-727 11 32 (Maria Grothérus, koordinator, kansli)
E-post:
kommunrevisionen@uppsala.se
Besöksadress:
Stadshusgatan 2, 753 21 Uppsala
Postadress: Uppsala kommun, 753 75 Uppsala