Tyck till om kapacitetsstark kollektivtrafik, delsträcka A-C - granskning
Resultatet kommer att presenteras på detaljplanens webbsida
Dialogen innan den avslutades
Dialogen pågick mellan
till
Sammanfattning
Detaljplanen är ute på granskning under perioden 8 juni–11 augusti 2023. Syftet med detaljplanen är att möjliggöra ett nytt kapacitetsstarkt kollektivtrafikstråk i form av spårväg alternativt snabbussystemet BRT (Bus Rapid Transit). Detaljplanen sträcker sig från Uppsala centralstation till den nya järnvägsstationen Uppsala Södra och är cirka 17 kilometer lång.Beskrivning
Detaljplanen sträcker sig från Uppsala centralstation till den nya järnvägsstationen Uppsala Södra och är cirka 17 kilometer lång. Sträckan delas upp i tre delsträckor.
- Delsträcka A går från Uppsala centralstation till Exercisfältet där kollektivtrafikstråket förgrenas i en östlig respektive en västlig sträckning.
- Delsträcka B går genom Rosendal, Vårdsätravägen och Gottsunda. I Rosendal är delar av Torgny Segerstedts allé redan planlagd för spår och ingår därför inte i planområdet.
- Delsträcka C går från Ångströmslaboratoriet genom Ulleråker och Ultuna.
En sträcka i Ulleråker är redan planlagd för spår och ingår därför inte i planområdet. Planområdet består till stor del av befintlig gatumark, men även ej ianspråktagen mark i form av skogsmark och jordbruksmark samt mindre delar av befintliga bostadsytor, verksamhets-ytor och rekreationsytor.