Här nedan kan du ta del av resultatet.
Mellan 9 maj–23 juni kunde allmänheten lämna in synpunkter på förslaget om nya parkeringsregleringar. Sammanlagt fick vi 150 svar.
Många av synpunkterna ansåg att förslaget påverkade cityhandeln negativt och att föreslagna avgifter är för höga. En del tycker också att kollektivtrafiken borde förbättras och vara billigare om man vill påverka och minska bilanvändningen i innerstaden.
Gatu- och samhällsmiljönämnden fattade beslut om de nya parkeringsregleringarna 14 december. Regleringarna finns sammanfattade i Uppsala kommun parkeringspolicy.
Läs Uppsala kommuns parkeringspolicy
Dialogen pågick mellan
till
Uppsala växer och vår bebyggelse och infrastruktur blir tätare. För att få fler lediga parkeringsplatser, attraktivare stadsmiljö, minskad miljöpåverkan och god tillgänglighet för alla trafikslag behöver vi ta fram nya parkeringsregleringar.
I januari 2014 antog kommunfullmäktige en ny parkeringspolicy. Syftet med policyn är att skapa en mer social och ekologisk hållbar miljö i Uppsala.
De fem övergripande målen i parkeringspolicyn är att
För att uppnå målen har ett förslag till nya parkeringsregleringar i Uppsala tagits fram.
Förslaget innebär bland annat att
Vi förbereder också en utbyggnad av parkeringsanläggningar för att bilägare ska kunna välja att parkera i dessa istället för att parkera på gatan.
I samband med nya zoner för avgifter genomförs en översyn av vilka gator som ska upplåtas för boendeparkering. Boendeparkering ska utökas i de områden där möjlighet till parkering på privat fastighetsmark är begränsad.
Förslaget finns också att läsa hos kommuninformation i Stationsgallerian på Stationsgatan 12.