Remiss av Uppsala kommuns landsbygdsprogram 2024-2030

Nu finns en remissversion ute av Uppsala kommuns landsbygdsprogram 2024-2030. Det är ett förslag till program och handlingsplan som tagits fram i samarbete mellan stadsbyggnadsförvaltningen och förvaltningar och bolag i kommunkoncernen.

Syftet med dessa är att sätta ramarna för kommunens långsiktiga utvecklingsarbete för hållbara landsbygder.

Inför programmets och handlingsplanens antagande i kommunfullmäktige under hösten 2024 har du nu möjlighet att lämna synpunkter.

Synpunkter behöver du lämna in senast 31 augusti 2024 och skicka till kommunledningskontoret@uppsala.se.

Ange skrivelsens diarienummer: KSN-2023-00494

Remissversion Handlingsplan för Landsbygdsprogram för Uppsala kommun.pdf (PDF, 272 KB)

Remissversion Landsbygdsprogram f_r Uppsala kommun 2024 till 2030.pdf (PDF, 693 KB)

Uppsala är med sina 56 000 invånare på landsbygderna Sveriges största landsbygdskommun. Som Sveriges största landsbygdskommun har Uppsala även det ambitiösa målet att bli Sveriges bästa landsbygdskommun.

Landsbygdsarbetet genomförs av alla nämnder och bolag och en samordnad riktning är avgörande för åtgärdernas lång- och kortsiktiga effekter på landsbygderna. Arbetet med hållbar utveckling av landsbygderna i Uppsala kommun fokuserar på följande fem utvecklingsområden:

1. Lokalt engagemang och aktivt stöd för utveckling av hållbara landsbygder i en klimatneutral kommun
  2. Vitalt och inkluderande kulturliv samt fritidsaktiviteter i landsbygderna
  3. Livskraftig kommersiell och offentlig service i samarbete
  4. Varierat bostadsutbud och hållbar mobilitet
  5. Hållbara energilösningar för landsbygderna och hållbara lokala livsmedelskedjor