Pågående utfasning av 2G och 3G

Senast i slutet av 2025 förväntas 2G- och 3G-näten i Sverige ha fasats ut. Det ökade behovet av datakommunikation tvingar fram ett globalt teknikskifte. När de gamla mobilnäten ersätts av 4G och 5G kommer det att märkas. Ta därför reda på om detta gäller dig, din organisation eller företag och byt ut till enheter som fungerar med 4G, 5G eller annan modern teknik.

Digitaliseringen är en central del av samhällsutvecklingen som möjliggör en tillgänglig och modern välfärd, ett konkurrenskraftigt näringsliv och hållbar utveckling. För att dra nytta av dess möjligheter krävs moderna och säkra kommunikationsnät. Teknikomställningen i mobilnäten påverkar de som använder enheter uppkopplade till 2G och 3G.

Framför allt är det uppkopplade saker i hemmet, din organisation eller företag som kommer att påverkas. Detta gäller inte minst inom jordbruks- och skogssektorerna. Om uppkopplade enheter enbart stöder 2G eller 3G kommer de att sluta fungera när näten stängs ned.

Se därför över din utrustning redan nu och säkerställ att den är anpassad för 4G, 5G eller annan modern teknik när du ersätter den.

Utrustning som kan påverkas

Har du ett larm som är beroende av 2G- eller 3G-näten för att skicka ut en larmsignal vid brand, inbrott eller vattenläckage, kommer larmet efter utfasningen att gå lokalt hemma hos dig, men larmcentralen får dock ingen signal och kan därför inte agera.

Fler typer av utrustning som kan påverkas

• Bevattningssystem
  • Dieselvärmare
  • Dörrlås
  • Enklare mobiltelefoner
  • Fjärrstyrning av värme och belysning i exempelvis sommarstugor
  • Husdjurspejlare och andra typer av spårsändare
  • Robotar av olika slag, exempelvis mjölkrobotar och robotgräsklippare
  • Styrsystem i traktorer, skogsmaskiner och skördetröskor
  • Uppkopplade värmepumpar och varmvattenberedare
  • Videoövervakning och vilt- och åtelkameror

Trygghetslarm inom kommunen

Uppsala kommun kommer att säkerställa att de omkring 4 000 trygghetslarm hos brukare i ordinärt boende inom vård- och omsorgsförvaltningen uppdateras, så att de fungerar även efter utfasningen av 2G- och 3G-näten i slutet av 2025.

Det är Trygghetsjouren som är larmcentral för trygghetslarm inom ramen för vård- och omsorgsverksamheten i kommunens egen regi.

Larmcentralen Trygghetsjouren i Uppsala kommun

Mer information om utfasning av 2G- och 3G-näten

Avveckling av 2G- och 3G-nät – Post- och telestyrelsen (PTS)

Avveckling av 2G-, 3G- och kopparnät – Sveriges Kommuner och Regioner (SKR)