RiTA - rätt information till användaren
Varför:
Nyskapande, innovation och ständiga förbättringar är centralt inom arbetsmarknadsförvaltningen och något som vi arbetar med systematiskt. Arbetsmarknadsförvaltningen var tidiga med e-ansökan av ekonomiskt bistånd och har ett etablerat samarbete med Robotfabriken kring automationer. Förvaltningen söker även aktivt extern finansiering till olika satsningar och projekt. Att komma i gång med att använda AI som ett verktyg för verksamhetsutveckling var därför ett naturligt nästa steg.
Vad:
RiTA är ett AI-baserat rutinstöd, en chatbot för medarbetarna. RiTA har arbetsmarknadsförvaltningens styrande dokument och rutiner som kunskapsbas. Förvaltningen har många olika rutiner och styrande dokument som medarbetarna behöver i sitt dagliga arbete. Dessa förvaras idag digitalt på olika ytor och det är tidskrävande för medarbetarna att hitta rätt dokument. Genom RiTA får medarbetaren enkelt svar på sin fråga och hänvisning till aktuella dokument i kunskapsbasen.
Hur:
Målsättningarna i arbetet med RiTA är att:
- utveckla ett digitalt rutinstöd, RiTA, för enkel tillgång till information
- öka medarbetarnas förståelse för AI kopplat till arbetsmarknadsförvaltningens dagliga arbete
- kunskapen och erfarenheterna kan komma resten av kommunen till nytta genom att kommunens it-stab är med och testar och bygger RiTA
- bidra till ökad förståelse och lärande för AI inom offentlig sektor genom att inkludera forskare från Uppsala universitet.
Arbetsmarknadsförvaltningen
Emma Landelius, utvecklingsavdelningen (projektledare)
IT-staben Uppsala kommun, Atea och Uppsala universitet