Generativ AI för effektivare verksamhetsplanering
Varför
Uppsala kommuns olika verksamheter arbetar övergripande med verksamhetsplaner som ett sätt att definiera riktning och aktiviteter utifrån gällande mål och budget-underlag. Arbetet med att ta fram verksamhetsplaner är i dagsläget en tidskrävande manuell process med hög administrativ belastning samt hantering av många omfattande dokument med överlappande innehåll. Projektets hypotes var att generativ AI skulle kunna underlätta och effektivisera processer.
I framtagandet av kulturnämndens verksamhetsplan testade kultur-, idrotts- och fritidsförvaltningen hur generativ AI kunde stötta i att öka effektiviteten och kvaliteten i arbetet. På så sätt skulle bättre förutsättningar skapas för uppföljning och rapportering av aktiviteter, samt samverkan med andra förvaltningar inom organisationen. En ökad förståelse för hur vi skulle kunna använda AI i vårt dagliga arbete har öppnat upp för fler möjligheter framöver.
Vad
Stabsadministrationen på kultur- idrott och fritidsförvaltningen har utforskat och testat hur en digital assistent, baserad på en large language model (LLM), skulle kunna underlätta och effektivisera arbetet med att utforma verksamhetsplanen för 2024 genom att:
- tillgängliggöra en digital assistent som kan utföra olika uppgifter enligt användarens instruktioner under en begränsad period
- träna den digitala assistenten på relevanta källor såsom Mål och budget, grunduppdraget för kulturnämndens verksamhet och kulturpolitiskt program och handlingsplan
- utforska nyttor i den digitala assistentens förmåga att hitta, summera och generera relevant text som underlag för arbetet med verksamhetsplaner.
Hur
Arbetet var ett test parallellt med ordinarie verksamhetsplaneringsarbete. Den digitala assistenten utgjordes av en chattbot som bygger på Microsofts Azure OpenAI. Testet hade en begränsad funktionalitet, och om genomförandet skulle anses framgångsrikt krävdes ytterligare arbete för att göra assistenten redo för fullskalig implementation.
Resultat
Projektet med att integrera generativ AI i verksamhetsplanering visade sig vara ambitiöst. Särskilt när det kom till att anpassa teknologin till den kommunala kontexten. Trots utmaningar under projektperioden har projektet öppnat upp nya möjligheter för både operativ och strategisk nytta inom organisationen. Med stöd från Innovationslabbet har detta initiativ inte bara testat nya gränser utan även markerat början på en spännande resa mot fortsatt innovation i kultur-, idrotts- och fritidsförvaltningen
Initiativet är delvis finansierat av Innovationslabbets idécheck, och får genom sitt deltagande i idéchecksprocessen möjlighet till coachning inom exempelvis innovativa arbetssätt, lärande och spridning.
Kultur- idrott- och fritidsförvaltningen, Stabsadministration
Avslutat. Projektet pågick från september 2023 till januari 2024.
Kommun och politik - Organisation
ATEA