Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Audience Lab

Audience Lab pic1_900x600.jpg

Varför:

Uppsala kommun ansöker om att bli europeisk kulturhuvudstad år 2029. I samband med ansökningsprocessen identifierade vi ett behov av ökad gemensam kunskap inom området publikutveckling. Publikutveckling handlar om att lära känna sin publik bättre. Vad längtar de efter? Vad tycker de om? Med en större insikt inom dessa områden kan verksamheten anpassas för att bli mer relevant för de man vill nå. Effektiv publikutveckling bygger på att man kan behöva skräddarsy programaktiviteter så att de passar publiken och deltagarna.

Om vi kan höja kompetensen inom publikutveckling och samtidigt dra nytta av varandras erfarenheter, ser vi att vi på sikt kan främja ett mer inkluderande och tillgängligt kulturutbud i Uppsala. Vi ser också fördelar med att arbeta tvärsektoriellt mellan stadens förvaltningar och bolag i dessa frågor.

Vad:

Lösningen blev Audience Lab – en verkstad för publikutveckling, dit vi bjöd in våra egna kommunala förvaltningar som arbetar med kulturfrågor och aktörer från Uppsalas privata och offentliga kultursektor.

Vi bjöd in en av Europas främsta experter inom området, Tanja Kalčić, tidigare chef för publikutveckling i samband med att Rijeka i Kroatien hade titeln europeisk kulturhuvudstad år 2020. I dag leder hon regelbundet labb och workshops med kulturorganisationer runt om i Europa som vill förbättra sitt arbete med att nå ut till olika målgrupper.

Arbetet som gjordes i Audience Lab gav de som medverkade insikter och konkreta verktyg att ta med sig tillbaka till sina organisationer för att utveckla arbetet med att nå fler och nya målgrupper.

Hur:

Audience Lab genomfördes under två dagar och kombinerade både teoretiska och praktiska moment. Deltagarna fick på förhand reflektera över vilka målgrupper de når idag och vilka de vill nå i framtiden. Gruppen var sammansatt utifrån deltagarnas olika kompetenser och funktioner i sina organisationer.

Centrala frågeställningar handlade om hur man kan förstå sin publik bättre, vilka utmaningar som finns och hur man kan engagera fler.

Vi tog fram en verktygslåda som kan användas för att arbeta mer inkluderande och publikfokuserat med Uppsalas kulturbesökare.

För en mer långsiktig effekt planerar vi att testa verktygslådan i praktiken i Knivsta kommun och Enköpings kommun. Genom att testa på fler ställen får vi möjlighet att utvärdera och justera metoden vidare.

På lång sikt ser vi möjligheter att vidareutveckla arbetet inför en eventuell europeisk kulturhuvudstadstitel 2029.

Citat från några medverkande i Audience Lab:

” Audience Lab var inspirerande! Värdefullt att få fördjupa sig i tankar om hur vi kan förbättra vårt sätt att skapa engagemang hos publiken.”

”Perspektivöppnande! Välinvesterad tid i kreativitet!”

Kultur-, idrotts- och fritidsförvaltningen

Katrin Amberntsson, katrin.amberntsson@uppsala.se

Kultur och fritid

Testas

Knivsta Centrum för idrott och kultur samt Enköpings kommun

Mer inspiration

Läs om fler initiativ

Innovationslabbets idécheck