Audience Lab
Varför:
Audience Lab grundar sig i Uppsala kommuns ansökan om att bli europeisk kulturhuvudstad 2029. I samband med ansökningsprocessen identifierade vi ett behov av ökad gemensam kunskap inom området publikutveckling. Publikutveckling handlar om att lära känna sin publik bättre. Vad längtar de efter? Vad tycker de om? Med en större insikt inom dessa områden kan verksamheten anpassas för att bli mer relevant för de man vill nå. Effektiv publikutveckling bygger på att man kan behöva skräddarsy programaktiviteter så att de passar publiken och deltagarna.
Vi ville höja kompetensen inom publikutveckling och samtidigt dra nytta av varandras erfarenheter. På sikt skulle det kunna främja ett mer inkluderande och tillgängligt kulturutbud i Uppsala. Vi såg också fördelar med att arbeta tvärsektoriellt mellan stadens förvaltningar och bolag i dessa frågor.
Vad:
Lösningen blev Audience Lab – en verkstad för publikutveckling. Deltagarna i Audience Lab var representanter från Uppsala kommuns förvaltningar som arbetar med kulturfrågor samt aktörer från Uppsalas privata och offentliga kultursektor. Gruppen var sammansatt utifrån att personerna hade olika kompetenser och funktioner i sina respektive organisationer.
Vi bjöd in en av Europas främsta experter inom området, Tanja Kalčić, tidigare chef för publikutveckling i samband med att Rijeka i Kroatien hade titeln europeisk kulturhuvudstad år 2020.
Arbetet som gjordes i Audience Lab gav de som medverkade insikter och konkreta verktyg att ta med sig tillbaka till sina organisationer för att utveckla arbetet med att nå fler och nya målgrupper. Genom Audience Lab fann vi en gemensam arbetsmetod som respektive organisation kunde ta med sig ut till sina verksamheter för att där göra individuella anpassningar av metoden.
Hur:
Audience Lab genomfördes under två dagar och kombinerade både teoretiska och praktiska moment. Deltagarna fick på förhand reflektera över vilka målgrupper de når idag och vilka de vill nå i framtiden. Under labbet fick deltagarna insikter om hur de skulle kunna förbättra sitt publikarbete både strategiskt och praktiskt och på så sätt kunna implementera de nya insikterna i den egna verksamheten och nå fler och nya målgrupper.
Centrala frågeställningar handlade om hur man kan förstå sin organisation och sin publik bättre, vilka utmaningar som finns och hur man kan engagera fler.
Vi inkluderade några av Uppsalas grannkommuner i processen, Knivsta kommun (Centrum för Idrott och Kultur) samt Enköpings kommun (Upplevelseförvaltningen) genom att presentera verktygen och ge exempel på hur de skulle kunna arbeta vidare med publikutveckling i sina förvaltningar.
Citat från några medverkande i Audience Lab:
”Perspektivöppnande!”
”Välinvesterad tid i kreativitet!”
”Värdefullt att få fördjupa sig i tankar om hur vi kan förbättra vårt sätt att skapa engagemang hos publiken.”
”Verktyget var väldigt användbart”
Kultur-, idrotts- och fritidsförvaltningen
Patric Kiraly, patric.kiraly@uppsala.se
Kultur och fritid
Testas
Knivsta Centrum för idrott och kultur samt Enköpings kommun