Kakor (cookies)

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Mindset i förskolan

Mindset_900x600.jpg

Varför:

I samhället kan vi se många studier som visar att stress ökar i alla åldrar. Forskning visar på att stresshantering baserad på mindfulness kan ge en rad positiva effekter på vår psykosomatiska hälsa.  Det visar även på godare stämning, bättre arbetsklimat och sunda organisationer på de arbetsplatser där kurser för mindfulness har genomförts.

Stressen påverkar arbetsmiljön med korttidsfrånvaro och ger sämre kvalitet på arbetet på vår. Vi ville prova om det faktiskt är möjligt att minska stressen med denna metod på förskolan.

Vi har genomfört en pilotstudie mellan hösten 2023 till våren 2024 för att minska stress och ge medarbetarna verktyg för stresshantering, vilket gett positiva resultat. Bland annat har deltagarna upplevt ökad självmedvetenhet och koncentration som lett till bättre val och prioriteringar på arbetsplatsen. Resultaten har också visat på bättre kommunikation och relationskompetens, som bidragit till en bättre arbetsmiljö.

Syftet med idéchecken är att sprida metoden till flera förskolor och eventuellt till andra stressutsatta yrkesgrupper inom kommunen.

Vad:

Sprida kunskapen vi fått genom att hålla kurser i stresshantering och självledarskap, genom mindfulness. Kurserna är forskningsbaserade och innehåller både teoretiska och praktiska moment. Vi kallar initiativet för ”Mindset i förskolan” och skräddarsys efter de behov som deltagargrupperna har.
Före och efter kurserna får deltagarna göra självskattningstester i upplevd stress och medveten närvaro. Testerna används internationellt och är framtagna av professorer i psykologi. I slutet av kursen får de även fylla i ett utvärderingsformulär som är relaterat till yrkesgruppens uppdrag och utmaningar.

Hur:

Med idéchecken som stöd ska vi börja med att starta fyra nya grupper i mindfulness. I kommunen. Det är två rektorsgrupper och två pedagoggrupper från 12 olika förskolor. På kursen får de ta del av, aktivt arbeta med och reflektera över verktyg i stresshantering. Med syfte att kunna hantera impulser, reglera känslor, förmåga att koncentrera sig och uppleva självmedvetenhet. Kursen hålls på plats 1,5 timme varje vecka, under åtta veckor samt 10 minuters hemuppgifter varje dag. I december sammanställs resultaten från samtliga deltagare.

Utbildningsförvaltningen

Stella Belia (mindfulnessinstruktör), stella.belia@uppsala.se
Marie Jernqvist (rektor), marie.jernqvist@uppsala.se

Pågående

Skola och förskola

Mer inspiration

Läs om fler initiativ

Innovationslabbets idécheck