Det systematiska kvalitetsarbetet
Det systematiska kvalitetsarbetet ger oss kunskap om skillnader mellan förskolor och skolor. Den kunskapen hjälper oss att rikta insatserna till de områden är de behövs bäst.
Ett fungerande systematiskt kvalitetsarbete är en förutsättning och en viktig del av en långsiktig plan för likvärdighet. För att förskolan och skolan ska kunna bli mer likvärdig måste vi ha en god kunskap om vilka skillnader som finns mellan förskolor och skolor, både vad gäller förutsättningar och resultat. Därför arbetar vi med vårt kvalitetsarbete på ett strukturerat sätt. Vi har ett årshjul med aktiviteter som vi följer upp och analyserar.
Exempel på vad vi analyserar är:
- elevfrånvaro
- elev- och föräldraenkät
- skolklagomål och anmälningar om kränkande behandling
- betyg och kunskapsresultat från grundskola och gymnasieskola
Analyserna görs både av rektor på varje förskola och skola och på övergripande nivå. Utifrån analyserna tar vi fram utvecklingsområden och riktar insatser till de områden där de behövs bäst. Allt för att öka måluppfyllelsen och likvärdigheten.