Därför arbetar vi för höjda kunskapsresultat och en likvärdig skola
Varje barn och elev i Uppsala ska ha förutsättningar att klara sin utbildning, ta gymnasieexamen och utmanas i sitt lärande. Men skillnaderna i resultat mellan olika förskolor och skolor är stora.
Ett av förskolans och skolans viktigaste uppdrag är att motverka och kompensera för de växande klyftor som finns i samhället. Vi ska hjälpa varje barn och elev i Uppsala att klara sin utbildning, ta gymnasieexamen och utmanas i sitt lärande. Enligt skollagen ska skolan vara likvärdig och arbeta för att kompensera för elevers olika bakgrund och förutsättningar.
Uppsalas elever har goda kunskapsresultat men skillnaderna mellan olika förskolor och skolor är stora och ökar till viss del. Vi ser att
- förskolor och skolor med låg utbildningsnivå hos föräldrarna visar lägre kunskapsresultat
- skillnaden i kunskapsresultat mellan förskolor och skolor är stor och skillnaden mellan gymnasieskolorna ökar
- förskolor och skolor med stora utmaningar har lägre andel behöriga förskollärare och lärare.
För att öka likvärdigheten i Uppsalas förskolor och skolor har vi tagit fram en långsiktig plan som innehåller åtgärder inom fyra områden. Det handlar om att identifiera vilka förskolor och skolor som behöver särskilda insatser. De aktuella förskolorna och skolorna får större ekonomiska resurser och stöd i att rekrytera behöriga förskollärare och lärare. Vi utser också utvecklingslärare med uppdrag att bidra till höjda kunskapsresultat på de aktuella förskolorna och skolorna.