Ny översiktsplan - en process i flera steg
Att arbeta fram en översiktsplan är en process i flera steg. Under arbetets gång kan allmänheten, myndigheter, föreningar och näringsliv lämna synpunkter på planens innehåll.
Startskottet för att ta fram en ny kommuntäckande översiktsplan är ofta en planeringsstrategi som konstaterar att den gällande planen behöver uppdateras.
Steg 1 – Analysera den tidigare översiktsplanen
I planeringsstrategin ingår att analysera förutsättningarna för utveckling i kommunen. Kommunstyrelsen beslutar sedan om direktiv som anger mål och inriktning för arbetet med att ta fram en ny översiktsplan.
Steg 2 – Dialog med berörda
Detta steg är ett av de viktigaste stegen. Här hämtar vi in idéer och åsikter från invånare, företag, föreningar, myndigheter och andra samhällsaktörer.
Steg 3 – Samråd där alla får tycka till
I detta steg kan alla som vill lämna synpunkter på ett första planförslag. perioden där alla kan tycka till kallas samråd. Då skickas förslaget ut på remiss till intresseorganisationer, myndigheter och andra kommuner. Kommunen bjuder in allmänheten och andra till möten där förslaget diskuteras.
Steg 4 – Ett reviderat förslag tas fram
Synpunkter från samrådet sammanfattas i en samrådsredogörelse. Vi tar sedan fram ett reviderat förslag på översiktsplanen som skickas ut på remiss igen. Det innebär att allmänheten, myndigheter med flera nu har en sista möjlighet att lämna synpunkter på förslaget.
Steg 5 – Översiktsplanen antas av kommunfullmäktige
Synpunkter från utställningen sammanfattas och behandlas i ett utlåtande. Planen kan därefter revideras lite innan kommunfullmäktige beslutar om att anta översiktsplanen. Efter tre veckor gäller den nya översiktsplanen. Det kallas att den får laga kraft.
Arbetet med översiktsplanen fortsätter
Även efter att planen antagits fortsätter arbetet med översiktsplaneringen. Ansvariga i kommunen följer upp hur översiktsplanen och fördjupade översiktsplaner fungerar som vägledning och om exempelvis förutsättningarna ändrats så att det påkallar nya ställningstaganden och utredningar.
Översiktsplanens aktualitet redovisas varje mandatperiod
Minst en gång varje mandatperiod tar kommunfullmäktige ställning till om översiktsplanen är aktuell eller inte. Det görs i en så kallad planeringsstrategi. I praktiken innebär det att de förtroendevalda talar om vilka delar i planen som inte är aktuell. Det handlar också om att tolka planen för att ge mer precisa riktlinjer för den närmaste tiden. På det sättet hjälper strategin olika aktörer att använda och följa översiktsplanen. I planeringsstrategin sägs också något om vad arbetet inom översiktsplaneringen ska rikta in sig på de närmaste åren.
När kommunfullmäktige beslutat om en planeringsstrategi ger den ytterligare vägledning om hur översiktsplanen ska användas. Därför bör du alltid läsa översiktsplanen tillsammans med planeringsstrategin.
När översiktsplanen inte längre är tillräckligt aktuell för att ge vägledning som beslutsunderlag beslutar kommunfullmäktige att den ska revideras. Då kan planeringsstrategin utgöra ett underlag för revideringen.
Ta del av gällande översiktsplan och tillhörande planeringsstrategi