Spårvägen kommer att passera flera bostadsområden, arbetsplatser, skolor och naturområden i södra uppsala. Med den 17 kilometer långa spårvägen och de 22 hållplatserna samt bron över Fyrisån i höjd med Ultuna binds Uppsala ihop på ett nytt sätt.
Uppsala spårväg kommer att gå från en ny järnvägsstation vid Bergsbrunna, över Fyrisån till Ultuna. Vid Ultuna delar den sig i två grenar. En gren går mot Gottsunda och vidare mot Rosendal. Den andra grenen går mot Ulleråker och passerar stora arbetsplatser som bland annat Sveriges lantbruksuniversitet (SLU). Vid Exercisfältet går linjerna ihop igen och passerar Biomedicinskt centrum (BMC), Uppsala science park och Akademiska sjukhuset och vidare mot Uppsala C (Uppsala centralstation).
På kartan ser du var spårvägen kommer att gå och var hållplatserna och depån kommer att ligga.
Spårvägen kommer bli cirka 17 kilometer lång.
Spårvägen kommer ha 22 hållplatser.
1 depå för underhåll och parkering av spårvagnar kommer att byggas.
År 2050 förväntas cirka 100 000 resor genomföras varje dag längs spårvägssträckan.
Vi bygger en 850 meter lång bro över Fyrisån.
Spårvägen kommer kosta cirka 7,6 miljarder kronor att bygga.
Spårvägen går från Uppsala C via Bäverns gränd och Islandsbron till Svandammen, vidare mot yttre Sjukhusvägen och Dag Hammarskjölds väg.
Från Dag Hammarskjölds väg går den till Husargatan, vidare till Torgny Segerstedts allé och Vårdsätravägen, vidare på Hugo Alfvéns väg.
Längs denna sträcka går spårvägen från Uppsala C via Bäverns gränd och Islandsbron till Svandammen, vidare mot yttre Sjukhusvägen och Dag Hammarskjölds väg.
Från Hammarskjölds väg går den vidare via Lägerhyddsvägen över Kungsängsleden och ner mot hospitalet i Ulleråker.
Från Ulleråker fortsätter sträckningen öster om SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt) och gamla Veterinärhögskolan längs Ulls väg fram till Ultunaallén.
Den så kallade Ultunalänken går från Gottsunda längs med Gottsunda allé till Ultuna allé. Från Ultunaallén fortsätter sträckningen längs den planerade bron över Fyrisån och vidare mot Bergsbrunna.
Längs den 17 kilometer långa spårvägssträckan blir det 22 hållplatser inklusive Uppsala C och hållplatsen vid den nya järnvägsstationen söder om Bergsbrunna. Det kommer bli något glesare mellan spårvägens hållplatser jämfört med de busshållplatser som finns idag.
Spårvägen kommer till en del att ersätta busslinjerna på den sträcka där spårvägen ska gå. I vissa områden kommer bussarna att finnas kvar som komplement till spårvägen, och vi planerar för bra möjligheter till byte mellan buss och spårvagn längs sträckan.
En depå för underhåll och parkering av spårvagnar kommer att byggas i sydöstra Uppsala i närheten av Nåntuna.
Det är Region Uppsala som är ansvariga för att bygga spårvagnsdepån och hållplatserna. Läs mer på Region Uppsalas webbplats .