Konst och utsmyckning utmed spårvägen

Konst är en viktig del när Uppsala växer och har en självklar roll i spårvägsprojektet. Konstprogrammet för spårvägen har utvecklats gemensamt mellan Uppsala kommun och Region Uppsala.

Den offentliga konsten kommer att vara en del av Uppsala spårvägs identitet. Konsten utmed spårvägssträckan blir av hög kvalitet och kommer att variera i uttryck, material och tekniker.

Temat för spårvägens konstprogram är transformationer. Ordet är synonymt med förändring, och syftar på den förändring i stadsmiljön och landskapet som spårvägen innebär. Men också på vårt förändrade sätt att ta oss fram med spårvagn.

Dialoger med invånare

I arbetet med att ta fram den konstnärliga utsmyckningen kommer det att bli invånardialoger där bland annat civilsamhället och näringslivet ses som viktiga parter.

Arbetet med dialoger sker enligt Region Uppsala och Uppsala kommuns respektive riktlinjer. Både Region Uppsala och Uppsala kommun arbetar enligt den så kallade enprocentregeln. Det är en ekonomisk princip som innebär att motsvarade en procent av ny-, om- och tillbyggnationskostnader som region respektive kommun bekostar avsätts för offentlig konst.

uppsalakarta_konst_750px.jpg
Den aktuella spårvägssträckningen innehåller befintliga konstverk som ägs och förvaltas av Region Uppsala och Uppsala kommun. Men även Uppsala universitet och Statens lantbruksuniversitet, genom Akademiska hus och privata aktörer, äger och förvaltar konst längs sträckningen. Kartan visar fyra fokusområden för planerad konst.

Läs hela konstprogrammet på Offentlig konsts webbplats.