Kakor (cookies)

Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Vägarbeten inför kommande spårvägsbygge

På vissa sträckor längs spårvägen kommer spårvagnen att rulla på befintliga gator. Det betyder att vi på olika sätt behöver bygga om de vägarna och bland annat flytta på ledningar som ligger under marken.

Anledningen till att vi inte vill ha ledningar under spåren är för att vi lättare ska kunna komma åt dem, vid till exempel reparationer, utan att behöva riva upp något spår. Vi behöver även bygga om vägarna i sig då spårvagnarna ska gå där det idag är körbana. Arbetet sker i etapper från 2024 fram till och med 2027.

Under hösten 2024 planerar vi att starta ombyggnationer av:

  • Dag Hammarskjölds väg
  • Väg 255
  • Skåneresan
  • Vårdsätravägen
  • Hugo Alfvéns väg
  • Gottsunda allé

Karta_ledningsflyttar_2024.png

Under 2024 kommer flera vägarbeten att pågå samtidigt längs spårvägssträckan.

Under 2025 kommer vi inleda ledningsflyttar och markarbeten även på följande gator:

  • Sjukhusvägen
  • Regementsvägen, Lägerhyddsvägen
  • Rosendal
  • Vårdsätravägen
  • Södra Ulleråker
  • Ulls väg
  • Ultunaallén

Karta_ledningsflyttar_2025.png

Under 2025 utökas arbetena längs olika vägar i Uppsala. Större delen av spårvägssträckan kommer påverkas mer eller mindre.

Dag Hammarskjölds väg

Arbetet med att flytta ledningar på Dag Hammarskjölds väg kommer pågå under 12 månader. Vi planerar att starta arbetet i september 2024.

Under den här tiden kommer båda körfälten i södergående riktning att stängas av mellan Sjukhusvägen och Husargatan.

All trafik flyttas till den östra sidan av vägen. Det betyder att både norr- och södergående trafik kommer gå på det som är den östra sidan av vägen. Det kommer bara finnas ett körfält i varje riktning.

Gång- och cykelbanan på västra sidan tas bort mellan Sjukhusvägen och Husargatan. All gång- och cykeltrafik kommer därför att finnas på den östra sidan av vägen.

karta2.jpg

Längs Dag Hammarskjölds väg kommer ett körfält stängas av för trafik.

Väg 255 och Skåneresan

Vägarbetena längs väg 255 och Skåneresan kommer att pågå i cirka 13 månader. Vi planerar att starta arbetet i oktober 2024. Väg 255 och Skåneresan ska delvis sänkas. Sänkningen görs för att spårvägen ska kunna angöra depån och hållplatser i flackare lutning.

I samband med sänkningen av vägarna kommer Skåneresan att stängas av och en ersättningsväg öppnar längre norrut. En omledningsväg kommer också att byggas parallellt med väg 255. Trafiken som idag går längs väg 255 kommer under ombyggnationen att ledas om på den västra sidan av befintlig väg.

Vårdsätravägen, Hugo Alfvéns väg samt Gottsunda allé

Vägarbetena längs Vårdsätravägen, Hugo Alfvéns väg samt Gottsunda allé kommer att pågå i cirka 14 månader. Vi planerar att starta arbetet i oktober 2024.

Vårdsätravägen

Från den korsning där Norbyvägen och Vårdsätravägen möts till den cirkulationsplats som finns där Vårdsätravägen och Hugo Alfvéns väg möts ligger ledningar djupt ned i marken. Det innebär stora schaktarbeten. Utöver det finns det mycket berg i området och sprängning kommer därför bli nödvändiga.

Dagens väg är inte heller tillräckligt bred för att dessa arbeten ska kunna utföras samtidigt som allmän trafik passerar. Det innebär att det endast är blåljusaktörerna som tillåts använda den del av vägen som byggs om. Övrig trafik till Gottsunda och Sunnersta leds om via Bernadottevägen. Gång- och cykeltrafik har ett flertal cykel- och gångbanor som kan användas.

Hugo Alfvéns väg

Det kommer att genomföras stora schaktarbeten längs sträckan vilket påverkar hur bred gatan kommer att vara. Till större del kommer det att vara två körfält, ett i vardera riktningen, men på vissa kortare sträckor kommer det endast vara möjligt att ha ett körfält öppet. Befintlig trafik kan fortsätta att trafikera sträckan. Gång- och cykeltrafik har ett flertal cykel- och gångbanor som kan nyttjas.

Alla gatuanslutningar mot Hugo Alfvéns väg är öppna.

Gottsunda allé

Det kommer att genomföras stora schaktarbeten längs sträckan vilket påverkar hur bred gatan kommer att vara. Till större del kommer det att vara två körfält, ett i vardera riktningen men på vissa kortare sträckor är det endast möjligt att ha ett körfält öppet. Befintlig trafik kan fortsätta att trafikera sträckan. Gång- och cykeltrafik har ett flertal cykel- och gångbanor som kan nyttjas.

När ledningsarbetet utförs i Bäcklösa vid cirkulationsplatsen där Dag Hammarskjölds och Gottsunda allé möts stängs Gottsunda allé av. Den allmänna trafiken, blåljus samt kollektivtrafiken leds om via Bäcklösavägen. Gång- och cykeltrafiken ligger kvar som den är.

Ledningsnätet uppdateras

Ledningar åldras och måste bytas ut ibland. I snitt håller de i 60 år, men det varierar. Ett spårvägsbygge är en bra anledning för en uppdatering under marken. Det innebär att ledningsnätet blir bättre anpassat för framtiden, med högre kapacitet och bättre klimatanpassning bland annat. Dessutom skapas en möjlighet att flytta ut ledningar mot vägkanterna. En sådan placering underlättar för framtida underhåll och reparationer. Dessutom blir störningarna i trafiken mindre.

I illustrationerna nedan ser du hur ledningarna ligger placerade under gatorna idag. När spårvägen byggs flyttas de ut till sidorna.

Se nedan illustration i större format

kablar_liten_bild1.png

Bild ovan: Ungefär så här ser det ut under gatorna, där löper olika typer av kablar i marken.

 

Se nedan illustration i större format

kablar_liten_bild2-ny.png

Bild ovan: Efter en ledningsflytt är kablarna placerade längre ut. Det underlättar för underhåll och reparationer.

Kartan och verkligheten

Grävarbete i gamla stadskärnor bjuder ofta på överraskningar. Ibland blir det något av ett detektivarbete att få fram ett bra underlag, ofta från många olika källor. Det är först från 1970-talet som det blev regel att dokumentera. Exempel på problem är:

  • okända ledningar som inte är i drift längre
  • gamla husgrunder som inte finns i ritningar
  • murar och liknande konstruktioner
  • mätfel i kartor.

I flera områden längs spårvägssträckan behöver vi inte gräva och flytta kablar. Det gäller till exempel ena vägbanan under Dag Hammarskiölds väg, där det inte finns några ledningar i marken. Det beror troligtvis på att det gick en spårväg där förr, i början av 1900-talet. I nyare områden, som Rosendal, har det varit möjligt att placera ledningarna utanför vägen när de planerades och byggdes.

Kontakt

Om du vill veta mer om arbetet med projektet Uppsala spårväg är du välkommen att kontakta Uppsala kommun och Region Uppsala.

Uppsala kommun

Telefon: 018-727 00 00
E-post: sparvag@uppsala.se

Region Uppsala

Telefon: 018–611 00 00
E-post: registrator.ktf@regionuppsala.se

Projektledare Uppsala kommun

Camilla Hanke Sönnerqvist
Mario Rivera

Projektledare Region Uppsala

Fredrik Landstorp
Maria Andér