Kakor på uppsala.se

Vi använder nödvändiga kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera.

Vi skulle vilja sätta lite fler kakor för olika funktioner som hjälper dig som användare.
Vi vill också sätta kakor för statistik så vi kan analysera och förbättra webbplatsen.
Du kan när du vill ändra dina inställningar.

Joumana fick hjälp att rädda sitt företag

Kläddesignern Joumana Sassines skrädderi i centrala Uppsala blomstrade. Men med pandemin försvann hennes marknad över en natt. Genom Uppsala Innovation Centre (UIC) fick hon hjälp att skala ner sitt företag och bygga upp en verksamhet på nytt.

Joumana Sassine sitter i sitt vardagsrum i lägenheten i Valsätra bland mängder av exklusiva tyger, glänsande klänningar och klassiska prästkaftaner på ställningar. Klockstapeln på Valsätrakyrkan utanför ger henne hopp när det känns tungt. Det är långt ifrån den exklusiva miljön hon drev på sitt skrädderi Mäster Arnes på Drottninggatan för bara något år sedan. Coronapandemin och en separation höll på att slå undan benen för henne. Men hon har överlevt som företagare och kan åter försörja sig och sina fyra barn.

Eget företag istället för anställning

Joumana kom från Libanon till Sverige 2003. Där hade hon utbildat sig till kläddesigner och skräddare. Hon jobbade som sömmerska hos den världsberömda modeskaparen Elie Saab som gör haute couture-kläder för kungahus och jetset.

Men i Sverige var det omöjligt för henne att hitta jobb eller ens praktik, trots hennes meriter. Efter att hon fött fyra barn, gått svenskakurser och tre års jobbsökande bestämde hon sig för att istället starta eget – Joumanas.

– Jag grundade företaget 2009. Jag tog lån och jobbade nästan ihjäl mig men fick företaget att flyta, från en förlust på 600 000 kronor till en omsättning på 1 miljon efter tre år. När jag fick möjlighet att köpa skrädderiet Mäster Arnes på Drottninggatan tog jag ett lån till.

Men i början var hon helt utan erfarenheter i företagande.

– Jag förstod inte ens vad moms var. Jag gick kurser i företagsekonomi och fick stöd från Almi men teorin var långt från praktiken. Jag satte fel priser, rättade mig efterhand och anpassade mig till marknaden. Jag lärde mig av mina misstag och lyckades bygga upp en jättefin butik.

Joumana syr vid ett bord.
Kläddesignern Joumana Sassine

Enda som hyrde ut frackar

Joumana beskriver det nästan som en dröm. Lokalen var inredd i engelsk stil med lädersoffa och mörkt trä. På övervåningen hängde festkläder, på nedervåningen låg ateljén med en brudlounge, för tidsbokade kunder.

– Där provade vi, hjälpte bruden med vilken klänning hon vill ha. Vi gjorde inga amatörjobb, vi levererade den bästa servicen i stan, säger hon stolt.

– Det blev en livsstil, inte ett jobb, det var som att vara hemma, inte på en arbetsplats. Butiken är anrik, en inspirerande miljö, inte snobbigt, det var ärligt och vänligt, vi fick kunderna att känna sig hemma och nöjda.

Hon skrev avtal med Uppsala universitet och Sveriges lantbruksuniversitet om att hyra ut frackar, vilket ingen annan gjorde i stan, och fick uppmärksamhet i media. Som mest hade hon fem anställda.

Trots att hon och hennes man skildes fortsatte de att driva Mäster Arnes tillsammans. Men allt rasade över en natt.

– I februari 2020 började jag höra om pandemin. Människor höll sig hemma, ingen kom till butiken. Bröllop, fester, promoveringar – allt försvann. Alla fick panik, de ringde och avbeställde.

Tips om Företagsakuten på UIC

I mars 2020 gick omsättningen ner från över 300 000 kronor per månad till knappt 50 000.

– Först fick jag panik, men min bakgrund hjälpte mig. Jag har kämpat med att starta verksamheten och jobba mig upp.

Företagarna på Drottninggatan tipsade varandra om hur de skulle komma igenom krisen.

– En av butiksägarna berättade för mig att kommunen erbjuder stöd genom Företagsakuten, och gav mig numret.

Joumana fick en tid via UIC, Uppsala Innovation Centre, med rådgivaren Johan Listenius.

– Han ställde upp, gav mig råd om hur jag skulle tänka och resonera, vilka praktiska steg jag kunde ta för att undvika en krasch.

Johan hjälpte henne med en förnyad preliminärdeklaration, förhandlade om hyresavtal och fick ner hennes löpande kostnader. Hon lovprisar stödet som hon fick. Det som gjorde störst skillnad var kontakten med Skatteverket, menar hon.

– Vi fick andrum med ändrade betalningskrav och avgiftsfritt anstånd för att betala senare. Just då var det en lättnad att inte behöva oroa sig för ytterligare en avgift, det blev mindre intäkter ändå, mindre summor att betala i skatt.

Såg helheten
Hennes anställda var inställa på att det skulle bli allvarliga förändringar. De som kunde, fick ta semester tills läget hade klarnat upp.

Johan tipsade henne även om permitteringsstöd till anställda och hjälpte henne att avsluta en anställning med lönebidrag.

– Vi fick också tänka i andra banor. Vi började erbjuda hemkörning till de kunder som var rädda för att komma ut. De bad att vi skulle lämna varorna vid dörren, det var en stor omställning för alla, säger Joumana.

Samtidigt hade hon en tvist med ett företag över en stor faktura som inte motsvarade vad hon hade beställt. Johan hjälpte henne även med det, kontaktade leverantören och fick fakturan sänkt.

– Han tog tag i problemet. Det var utöver hans uppdrag, han gick en extra mil för mig och försökte medla. Han hade hjärtat på rätt ställe. Inte bara för att hjälpa mig med arbetsgivarfrågor och Skatteverket. Han såg helheten, hur jag mår som företagare. Han agerade från hjärtat, inte bara pliktskyldigt.

Flyttade verksamheten till lägenheten

Som det inte var nog med pandemin hamnade Joumana och hennes man i en långdragen rättsprocess om separationen. Hon lämnade Mäster Arnes och flyttade hela sin verksamhet hem till lägenheten i Valsätra. Många av kunderna har följt med henne.

– Jag har blivit mer specifik med vad jag gör. Jag säger nej till vissa uppdrag, har även börjat sy upp kaftankläder till präster. Det har hjälpt mig på fötter under den här perioden.

Joumana startade ett samarbete med Svenska kyrkan och gick en utbildning i Eskilstuna som gav henne många uppdrag. Nu har hon också träffat en ny kärlek som ger henne styrka.

– Jag känner att jag är pånyttfödd som företagare och människa, alla erfarenheter som jag har gått igenom har bidragit till min utveckling. Jag känner mig stark, att jag strålar inifrån, säger hon. Jag älskar att lösa problem som när någon kanske får ett hål i sina byxor på väg till ett bröllop. Glädjen att ställa upp för kunder och göra jobbet oväntat bra och i tid, den känslan är obeskrivlig, det är nästan som att rädda liv.

Joumanas råd till nyföretagare

  • Gör det enklare för dig själv och skaffa kunskap innan du startar eget. Jobba som praktikant på liknande företag.
  • Gör det som du har närmast hjärtat. Satsa på det du älskar, det du brinner för.
  • Var beslutsam i din idé, satsa 100 procent på den.
  • Njut av utmaningarna, se dem inte som belastningar utan som något positivt.
  • Satsa på kvalitet, nöj inte dig med att ta genvägar. Gör ditt bästa varje dag – och låt sedan tiden gå. Någon gång blir det ringar på vattnet, och nya möjligheter visar sig.

Nätverk för stöd till Uppsalas företag

Uppsala kommun stödjer och samarbetar med en rad organisationer som på olika sätt främjar stadens växande näringsliv, bland annat Almi och Uppsala Innovation Centre (UIC).
Jag vill läsa mer om entreprenörsnätverk i Uppsala, som jag som företagare kan ha nytta av.