På Konsument Uppsala kan du som bor i Uppsala få kostnadsfri upplysning och rådgivning i konsumentärenden.
Du kan vända dig till konsumentrådgivningen när du
- vill ha råd före köp
- vill göra miljö- och klimatsmarta val
- har frågor om telefoner och abonnemang
- ska skriva avtal med en hantverkare
- har frågor om bilköp och bilreparationer
- är missnöjd med en vara du har köpt
- vill ha hjälp att kontakta företag vid en reklamation
- vill ha stöd när du ska anmäla något till Allmänna Reklamationsnämnden.
Konsumentrådgivningen erbjuder också föreläsningar och gruppdiskussioner om konsumenträtt och ekonomi.
Pröva ett ärende i lokala konsumentrådet
Lokala konsumentrådet är ett samarbete mellan den lokala konsumentverksamheten och handeln. Rådet prövar tvister mellan konsumenter och företag i Uppsala kommun. Att pröva ett ärende i konsumentrådet är kostnadsfritt.
Kontakta Konsument Uppsala för att komma i kontakt med konsumentrådet.
Kontakta Konsument Uppsala, konsumentrådgivningen
Besökstider
Under semesterperioden har konsumentrådgivningen ändrade öppettider för kortare drop-in-besök.
Vecka 29: tisdagar 13.00–16.00, torsdagar 9.00–12.00
Vecka 30–31: semesterstängt
Vecka 32–33: tisdagar 13.00–16.00, torsdagar 9.00–12.00
Telefonrådgivning
Vi nås som bäst måndag–fredag 9.00–16.30. Om vi inte svarar kan du lämna ett meddelande så ringer vi upp så snart vi kan.
Vecka 29, 32, 33: på grund av lägre bemanning har telefonrådgivningen längre svarstider än vanligt.
Vecka 30–31: semesterstängt